Sedan installation av solceller för 8 år sedan har jag haft problem på vintern med att snön glider av solcellerna och skadar hängrännorna. Så nu står jag inför projektet att byta ut hängrännorna, men tänker att jag då även ska åtgärda grundproblemet.

Jag tycker dock att det ser ut som att det är tight att få plats med infästningen för snörasskydd, men har inte koll på alla modeller som finns.

Snörasskydden ska funka med shingeltak. Det är en öppen luftad takfot under med bara träribbor, så det går även att komma åt undersidan av taket/råsponten.

Är det någon som har tips på vad jag kan montera för snörasskydd?

Finns det modeller som är anpassade för monteringsaystemet för solcellerna?

Solpaneler installerade på ett shingeltak över en hängränna och omgivande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solpaneler monterade på ett shingeltak med hängränna syns från sidan. Träd och trädgårdsmöbler i bakgrunden, samt en bil parkerad på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Du behöver någ flytta upp solcellerna om du ska få plats med snörasskydd..
 
R Rejäl skrev:
Du behöver någ flytta upp solcellerna om du ska få plats med snörasskydd..
Och det går tyvärr inte, dom är redan upp till nocken. Därav eftersökes kreativa idéer.
 
R
B BearTheFear skrev:
Och det går tyvärr inte, dom är redan upp till nocken. Därav eftersökes kreativa idéer.
Då får du ihop med en plåtslagare hitta på egna lösningar..
 
Tyvärr klassiskt fel av den som sålt och projekterat din anläggning. 🙁

Snörasskydden måste sitta i höjd med väggen för att inte riskera knäcka takstolarna vid takutsprånget.

På det så rekommenderas du ha minst 60cm mellan panelerna och skydd för att inte snön ska åka över skyddet.

På shingel använder man samma system/plattor som för vanliga papptak.
 
Redigerat:
  • Gilla
BearTheFear och 1 till
  • Laddar…
Riskerar du inte att skymma panelerna med snö. Snö som ligger kvar på taket mot snörasskydd?
 
Det går inte att hänga upp hängrännorna längre ned?
Ev med nya längre ränndalskrokar.

Då glider snön förbi, men regnvatten följer nuvarande ränndalsplåtar och hamnar fortfarande i rännorna.
 
  • Gilla
BearTheFear
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Jo, den som projekterade solcellerna har verkligen maximerat ytan, inte många kvadratmeter på taket som inte har solceller, förutom runt skorsten och tillträdesväg dit.

Hållfastheten för takfoten är jag inte så orolig för. Det är ordentliga takbalkar och redan nu så ansamlas en större mängd snö som glider ner och fastnar på takfot/hängränna.

Taket lutar bara 17 grader, så det blir inga direkta ras. Snön glider sakta ner centimeter för centimeter och fastnar hängande över hängrännan. Därför tänker jag att det borde räcka att stoppa snön på ovansidan av takfoten. Men kan bli rätt många kg som hänger där, vilket framför allt märks när man hugger ner överhänget.

Det är som sagt inga större problem att komma åt från undersidan av taket nere vid takfoten, så Welands lösning ser intressant ut.

De nya rännkrokarna tänkte jag fästa i fotbrädan istället för som dom sitter nu, så dom kommer hamna både lägre och längre in. Dom kanske går fria från eventuellt ras, men man vill ju gärna vara säker i såna fall…

Själva bortfallet av solproduktion när det är snö har jag inget problem med, det blir enstaka kWh per dag. Dessutom är det svårt att få bort snön från alla paneler, vilket sänker produktionen ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.