Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Ledsen att säga det, men jag skulle aldrig köpt det huset när t o m Anticmex har reagerat. Bara det att det ligger betongpannor på taket, tyder på att tidigare ägare velat gå genvägar för att huset ska se ”snyggt” ut. De är täta och kan inte ta upp och avge fukt så som lertegel kan.
Undertak av spån är utmärkt för ett hus, så länge ingen fått för sig att isolera insidan med plast och Rockwool. Betongpannor är heller inte lämpliga.
Ni som inte håller med mig, skriv gärna!
Är du sådan där "miljömupp" som tror på alla dumheter som skrivs om nyare material? Eller vartifrån har du fått upgiften om att betongpannor är mindre lämpliga än tegel. Eller att det skulle vara någon form av fuskbygge att lägga betongpannor, som du antyder?
Även att ett undertak av spånstickor skulle vara "utmärkt" tyder också på att du tror på ALLT som är gammalt.
Nu säger även jag att det inte behöver vara några problem, bara för att det ligger spånsticketak under. Men jag skulle inte säga att det är utmärkt.
 
När det gäller Anticimex har man inget att hämta när de markerat fördjupad undersökning krävs. Vi hade lite brister på vårt tak och när vi senare hittade att entrétaket reglar var ruttna (fanns ingen kommentar ang detta) så avskrev de det direkt. Att vi däremot hittade rötskadad panel trots att det inte fanns någon anmärkning så gav det utdelning.

Hoppet står till ev takgaranti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.