Hej, 10 år gammal 320 går som tåget, men idag är själva laddstationen stendöd, ingen ljussignal alls och maskinen på klipparen säger bara "Ingen slingsignal". Vad kan jag felsöka själv tror forumet ?
 
Du behöver göra en enkel spänningsmätning för att avgöra var felet är.

Det kan vara :
* defekt trafo
* avbrott på kabel mellan trafo och laddare
* defekt kretskort i laddaren
* ingen spänning i eluttag

Mät spänningen från trafo och på laddarens laddbleck för att avgöra var felet är.
 
Tack för tipset, provade just trafon - stendöd vid första matningen, så det blir till att beställa en ny och så jobbar jag mig vidare därifrån. Tack för hjälpen (så länge)
 
Jaha då har jag provat med ny trafo _ stendött, ingen lampa som lyser. Vad är nästa grej att byta ?
 
Har du tillgång till ett instrument för spänningsmätning?
Det kan bli dyrt att bara byta grejor lite på känn.

Med en ny trafo så kan det vara fel på:
* kabel mellan trafo och laddare
* kortet i laddaren

Som sagt. mät späningen på laddblecken i laddaren.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
hej igen, trafo och kabel ok men jag får ingen spänning vid laddblecken. så här ser modelldekalen ut på klipparen
 
  • Närbild på en dekal på en Husqvarna Automower med tekniska specifikationer såsom modellnummer, produktnummer och övrig information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du spänning på kontakten som du sticker in i laddaren?

Kanske får du öppna laddaren och inspektera grejorna för ev. myrangrepp etc.
 
Hej ja och laddaren är sprillans ny från Husqvarna origina
 
Ingen spänning på blecken och dioden är död :(
 
När du säger "laddaren" avser du då transformatorenheten som du kopplar in i ett eluttag?

Laddstationen tycks från din bild vara 10 år gammal.

När du har spänning på kontaktdonet som du pluggar in i laddaren men laddstationen är död och ingen spänning finns på laddstationens laddbleck så bör du öppna och kolla laddstationen efter avbrott/myrangrepp etc.
 
hej tack det skall jag prova i helgen när jag är på plats igen - kul med lite felsökning och min gamla multimeter :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jaha då /var problemet löst, någon kanske en gnagare har tagit en liten bit på kabeln se bild, hittade inte först men när jag lagade kabeln var allting grönt igen. Tack för hjälpen här på forumet :)
 
  • Skadad kabel med en bit avskuren, troligtvis orsakad av en gnagare, ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bra med återkoppling och kul att det löste sig. Lärdomen får väl bli att en strukturerad felsökning kan spara tid & pengar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.