Hej!
Jag har mitt sovrum i en källare!
Har ni sett flera av detta lilla krypet på en av väggarna där en ventilation finns. Den är mer gul/vit i färgen än vad som syns på bilderna. Jag hatar skadedjur och blir stressad av detta. Bör jag bli det?
 
  • Närbild på en liten brun insekt med långa antenner och ben, som sitter på en vit vägg nära en ventilation i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet skadedjur på en ljus vägg i ett källarrum nära en ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas nordström2 Andreas nordström2 skrev:
Jag hatar skadedjur och blir stressad av detta.
Uj då! Vad får dig att tro att det är ett skadedjur?
Vilken skada orsakar det lilla djuret?
Andreas nordström2 Andreas nordström2 skrev:
Bör jag bli det?
Nej jag ser ingen anledning faktiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Andreas nordström2 Andreas nordström2 skrev:
Jag hatar skadedjur och blir stressad av detta. Bör jag bli det?
Vad är det du tror kan hända som stressar dig?

Det finns 28.000 kända insekter i Sverige, bilderna är så dåliga så det är omöjligt att veta vilken av dessa tusentals insekter som du hittat i din källare. Vad förändras om du vet vilken insekt det är?

Att ställa sig själv konkreta frågor om det som är skrämmande istället för något som är enbart diffust obehagligt kan bidra till att minska hjärtklappningen
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det är en boklus/stövslända, ingen direkt fara för insekten men dem kan gilla lite fukt. Vad är det för boende du har, nyproducerat?
 
Sorry, missade att det är i en källare, där kan ju vara lite fuktigt.
 
A Abies koreana skrev:
Vad är det du tror kan hända som stressar dig?

Det finns 28.000 kända insekter i Sverige, bilderna är så dåliga så det är omöjligt att veta vilken av dessa tusentals insekter som du hittat i din källare. Vad förändras om du vet vilken insekt det är?

Att ställa sig själv konkreta frågor om det som är skrämmande istället för något som är enbart diffust obehagligt kan bidra till att minska hjärtklappningen
Det kan ju vara tex vägglöss. Det är också äckligt att ha kryp just bredvid sängen.
 
Jag har en extrasäng i källaren där jag ligger ibland. Understundom kommer det en liten spindelflicka och hälsar på vilket glädjer mig, men jag får vara försiktig så hon inte skadas för jag är ju trots allt minst 70.000 gånger tyngre än hon. Så om någon har anledning att vara rädd, så inte är det jag.
Sensmoralen är att det är ytterst få djur som är till "skada" för oss, tvärs om. Ändå dödar vi dem reflexmässigt.

En liten spindel på en vägg, med en persons finger precis nedanför spindeln för att visa storleksskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Andreas nordström2 Andreas nordström2 skrev:
Det kan ju vara tex vägglöss. Det är också äckligt att ha kryp just bredvid sängen.
Vägglöss ser ju helt annorlunda ut, korta ben i stället för långa som på dina bilder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vägglus
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Om du har panik för insekter så ska du nog inte bo i en källare. Det är många olika slags insekter som trivs i källarklimat! Och där det finns mycket insekter så finns spindlarna.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Andreas nordström2 Andreas nordström2 skrev:
Det kan ju vara tex vägglöss. Det är också äckligt att ha kryp just bredvid sängen.
Du har utvecklat en fobi för "kryp" och det är du långt ifrån ensam om men det hjälper ju inte dig just nu. Om ditt obehag/rädsla för kryp börjat begränsa ditt liv på något sätt genom att du undviker vissa saker och därmed ändrat ditt livsmönster så påverkar det ditt liv i allra högsta grad.

Det behöver det inte göra, du kan ändra på det om du själv vill. KBT är en konkret metod som fungerar utmärkt mot överdriven rädsla/obehag, kolla i din region vem som erbjuder KBT. Du kan också gräva där du står genom att utsätta dig själv, försiktigt i början, för det som ger dig äckelkänslor. Så småningom kommer du att hitta nyckeln som gör att du inte längre får panik eller äckelkänslor av småkryp. De finns ju runt om oss hela tiden och livet blir onekligen lättare om du inte behöver ödsla din energi på att undvika dem.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.