Hej!

Jag håller på att göra om sutterängdelen i vårt nya hus till en musikstudio. Det är två rum på totalt 20 kvm (dörr emellan). Jag kommer ha ett flytande golv i båda rummen (ventitex, platonmatta, grålumppapp och parkett) så där vet jag vad jag ska göra men taket är en annan femma. Just nu sitter det nån vit plastduk i båda taken (barracuda?) och det känns inte alls ultimat varken ur ljudsynpunkt eller brandrisk. Huset är från 1970 förövrigt.

Ovanför ena rummet är köket och det är rätt lyhört mellan de våningarna så min tanke är att ta bort "barracudataket" och göra som ett nytt innertak i båda rummen. På engelska verkar detta kallas "resilient channel" men vet nån vad det heter på svenska?


Finns i klippet ovan även nåt som kallas "sound isolation clips". Nån som använt såna och vet om de kan köpas nånstans i Sverige?
https://acousticalsolutions.com/product/resilient-sound-isolation-clip-rsic-1/

Tack på förhand!
 
M M H skrev:
Hej!

Jag håller på att göra om sutterängdelen i vårt nya hus till en musikstudio. Det är två rum på totalt 20 kvm (dörr emellan). Jag kommer ha ett flytande golv i båda rummen (ventitex, platonmatta, grålumppapp och parkett) så där vet jag vad jag ska göra men taket är en annan femma. Just nu sitter det nån vit plastduk i båda taken (barracuda?) och det känns inte alls ultimat varken ur ljudsynpunkt eller brandrisk. Huset är från 1970 förövrigt.

Ovanför ena rummet är köket och det är rätt lyhört mellan de våningarna så min tanke är att ta bort "barracudataket" och göra som ett nytt innertak i båda rummen. På engelska verkar detta kallas "resilient channel" men vet nån vad det heter på svenska?

[media]
Finns i klippet ovan även nåt som kallas "sound isolation clips". Nån som använt såna och vet om de kan köpas nånstans i Sverige?
[länk]

Tack på förhand!
Kan tillägga att det tyvärr inte är nåt alternativ att göra nåt med golven på ovanvåningen, så det är innertaket i sutterängdelen som gäller.
 
Hittade nu den här artikeln.

https://gds.se/hus/ljudisolering/gipstak-bygg-ett-gipstak-som-stoppar-ljud#Instruktion

Trist bara att takhöjden sänks med minst 15 cm och att svårighetsgraden är 4 av 5 enligt gds. Har just nu inte ekonomi till att anställa nån för att göra jobbet.

Nån som kanske har en lite enklare lösning? Det är ju inte som att resten av familjen går runt i köket hela kvällarna (om jag sitter i studion och jobbar då) så egentligen skulle det räcka med en liten ljudisolerande förbättring, plus att jag ändå vill byta ut barracudataket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.