Tjo.

Går och funderar på om det skulle kunna vara möjligt att renovera min altandörr.
Är så att den yttre panelen, som dörr är klädd med utvändigt under fönster på en standarddörr (2100x1000) är murken.
Själva "ramen" runt fönster och panel, om ni förstår vad jag menar verkar helt fräsch. Men panelen som dörr utvändigt är klädd med är i nederkant intill ett plåtbleck alldeles röten.
Någon som testat detta och vet hur en standard altandörr från början av 80-talet är uppbyggd.
När panelen lossan gissar jag att det är någon form av isolering inne i dörren, tex. frigolit...

Vore lite nice att kunna köra denna variant naturligtvis för att hålla ner kostnaden och jobbet för att istället få byta ut dörren.

Tacksam för alla erfarenheter, tips och ideér.

/Forrest
 
Jag har ersatt murken spegel nedtill med pärlspontpanel som jag satte utanpå "ramen" bara för att få ordentligt med plats för isolering. Frigoliten tog jag bort och ersatte med lite styvare isoleringsskivor som eg var takskivor till ett kontor. Var på plats förra vintern och det verkade funka bra.
 
Låter ju som en bra lösning på altandörrsproblemet.

Då kommer följdfrågorna då;) När spegeln är demonterad, finns det inv reglar i dörren att fästa pärlsponten i eller fick du sätta ditt såna.
Att ta bort frigoliten och ersätta den med bättre isolering låter ju även detta sunt. Ska det då likt en yttervägg då vara både plast - isolering - vindpapp eller vad tycker ni. Utrymmet är ju inte direkt så stort att få in så tjock isolering så bra ideér på detta är även det välkommet.

Får väl sen bara invänta en skön sensommardag att fixa till detta. Just nu verkar sommaren i Göteborg ha gjort sitt då regn, regn och åter regn är ett faktum.

/Forrest
 
Jag hade dåliga stående ribbor ,dörr i söderläge...

Jag tog bort de dåliga och la liggande pärlspont.
4cm frigolit och vindpapp får vara kvar .
Dörr från 1979.

Max 1 dag...

Körde med spikpistol ca 1cm att fästa på i kanterna.
 
  • Renoverad dörr med liggande pärlspont på nedre halvan, omgiven av träpanel. Droppbleck under dörren och terrassgolv av trä syns även i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.