Hej, hur räknar man ut hur många led-moduler man kan sätta i serie innan man behöver börja på en ny slinga? Ska nämligen sätta upp runt 85st i en skylt. Laddar upp bilder på modul och drivdon.

Tack!
 
  • Specifikationsblad och produktinformation för LED-modulen Crown OPTO S3, inklusive tekniska data och tillämpningsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på specifikationer för ett drivdon av modell ADWS-150 series från Adler Power, med detaljer om elektriska egenskaper, skydd och arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du driver de LED-modulerna med det drivdonet så skall de inte seriekopplas utan parallellkopplas. Du har angivet att effekten på en LED-modul är 1,5 W och på drivdonet 150 W. Därmed går det att driva 100 moduler från det drivdonet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dom kommer ju i ett paket där dom är seriekopplade från början, så man behöver klippa upp slingan på vissa ställen. Bifogar en bild från en annan modul jag satte upp för länge sedan, där skrev leverantören att man max fick ha 20st i en "chain" (se bild)
 
  • Två tekniska specifikationer och diagram som visar layout och anslutningsschema för LED-moduler, med information om max antal moduler i en kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lelleirra skrev:
Dom kommer ju i ett paket där dom är seriekopplade från början, så man behöver klippa upp slingan på vissa ställen. Bifogar en bild från en annan modul jag satte upp för länge sedan, där skrev leverantören att man max fick ha 20st i en "chain" (se bild)
Eller det kanske inte riktigt är en seriekoppling då man sätter wagos på den änden där avslutet är. Vet bara att det är noga att man inte har för många i en slinga pga spänningsfall men förstår inte hur man räknar ut det.
 
Ok. Strömmen till nästa går genom den. Men elektriskt är alla parallellkopplade. Hur många du kan sätta i en kedja måste du få från tillverkaren. Jag ser inte att det framgår av dina länkade blad.
 
A Avemo skrev:
Ok. Strömmen till nästa går genom den. Men elektriskt är alla parallellkopplade. Hur många du kan sätta i en kedja måste du få från tillverkaren. Jag ser inte att det framgår av dina länkade blad.
Ok, det går heller inte att räkna på själv så man slipper ringa till polen imorgon😆
 
L Lelleirra skrev:
Ok, det går heller inte att räkna på själv så man slipper ringa till polen imorgon😆
Om du vet hur stort spänningsfall som kan accepteras, resistansen genom dem och resistansen i kablarna mellan dem så går det att räkna ut. Det som händer om det blir för stort spänningsfall är att de kommer att lysa svagare i slutet av slingan. Så en variant är att prova att koppla ihop så många du vill och se om de lyser med jämn styrka. Eventuellt kan du mäta spänningen i början och slutet av kedjan för att skapa dig en uppfattning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mata modulerna diagonalt så får alla samma spänning.
(Anslut plus i ena änden och minus i den andra)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Mata modulerna diagonalt så får alla samma spänning.
(Anslut plus i ena änden och minus i den andra)
Du menar att jag kan ha 100st i en slinga så länge jag matar kopplar plus i ena änden och minus i andra?
 
Max antal bör nog fortfarande vara det rekommenderade av tillverkaren.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Max antal bör nog fortfarande vara det rekommenderade av tillverkaren.
Japp, hittade på deras hemsida. 36st var max antalet man kunde ha i en slinga. Tack för svar alla 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.