• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T thomasek skrev:
Denna dök upp i mitt flöde
[länk]

Vikinglyft 1869kr! Kan någon förklara för mig varför en uppochnervänd snabbtving ligger på en huvudlös prisnivå?
Patent/monopol? Säkerhetskrav?. 600-700kr känns rimligt, men nästa 3 gånger så mycket. Vad får jag för pengarna?
Gillar konceptet, men kom igen...
Man kan tycka att det bara är en snabbtving, men det är det inte.
Först är den väldigt stabil, och tung, helt gjord i metall.
Sen har du den dubbla sänknings funktionen, det är 2 spakar, där du med den ena kan sänka mindre än en mm.
1.900:- var billigt, när de kom och bara fanns på utvalda ställen kostade de 3.500:- st !!!

Jag har 2 st och klarar nu flera jobb som tidigare krävde 2 gubbar, ovärderligt i mitt jobb.

Men det kommer nog snart billigare Kinesiska kopior.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Men det kommer nog snart billigare Kinesiska kopior
Finns redan, man får 2st för typ 500:-
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rent skräp dessvärre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man kan tycka att det bara är en snabbtving, men det är det inte.
Först är den väldigt stabil, och tung, helt gjord i metall.
Sen har du den dubbla sänknings funktionen, det är 2 spakar, där du med den ena kan sänka mindre än en mm.
1.900:- var billigt, när de kom och bara fanns på utvalda ställen kostade de 3.500:- st !!!

Jag har 2 st och klarar nu flera jobb som tidigare krävde 2 gubbar, ovärderligt i mitt jobb.

Men det kommer nog snart billigare Kinesiska kopior.
Tvivlar inte på att de är av bra kvalitet och väldigt användbara. Men är trots allt en ganska enkel mekanisk konstruktion i jämförelse med t.ex. elverktyg, eller arbetsbänk i samma prisnivå. Betydligt mer komplexa produkter. Men förhoppningsvis bjuder ju detta in till konkurrerande tillverkare....
 
Spontant tycker jag det ser ut som en mycket bra produkt! Kan absolut tänka mig massvis med användningsområden. Visst finns likheter med mina gamla QuickGrip snabbtvingar och liknande, men det verkar som att man tagit detta ett par snäpp ytterligare dels i manövrerbarhet och dels i det korta spannet som gör att det kan funka som en liten domkraft nästan.
 
T thomasek skrev:
Patent/monopol? Säkerhetskrav?. 600-700kr känns rimligt, men nästa 3 gånger så mycket. Vad får jag för pengarna?
Man får något som är värt 1/3-1/4 av priset, 1 869 kr inkl moms.
T thomasek skrev:
Gillar konceptet, men kom igen...
Av länken framgår att det är en norsk produkt. Prisnivån i Norge ligger högt. I vissa fall 3-4 gånger den svenska. Det är nog hela förklaringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.