Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första frågan är väl om altanen är upplåten som en del av din bostadsrättslägenhet eller inte. Om den inte är upplåten så nyttjar du den den med en benefik nyttjanderätt. Detta regleras i upplåtelseavtalet för bostadsrättens ursprungliga upplåtelse till den första bostadsrättshavaren.

Om altanen är en del av den upplåtna lägenheten kan du sägas ha rätt att ändra på altanen. Du behöver då enligt 7 kap. 7 § tillstånd för styrelsen för att göra en väsentlig förändring av altanen. En förändring som kräver bygglov måste nog ses vara väsentlig och kräver styrelsens tillstånd. Styrelsen kan vägra att ge dig tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Du kan då överklaga detta till Hyresnämnden som då överprövar styrelsens beslut. D v s om du har rätt att åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen så får du tillståndet där.

Men i det vanligare fallet, att altanen nyttjas av dig med en benefik nyttjanderätt så har du ingen rätt att ändra på den. Då ligger ansvaret för den som en del av det yttre underhållet och styrelsen bestämmer. Du kan då inte överklaga detta.
Jag skulle tro att man i stadgarna kan bestämma vad som ska tillhöra bostadsrätten och därmed skulle detta kunna ändras från tid till annan.

Jag har ett fritidshus i en bostadsrättsförening, alla har alltså var sitt, och där står det i stadgarna vad som ingår, som var och en har ansvar för, och vad som föreningen ansvarar för i huset (som bara är gemensamma system som råkar finnas hos vissa och som används av andra - typ el, vatten och avlopp). Runt varje hus finns tomt, som inte är noggrant specificerat men som i fastighetsdeklarationen anges till 400 kvm, som bostadsrättshavaren ska sköta om.

I våra stadgar står också att man får bygga om och bygga till inom vissa gränser om grannarna godkänner detta, vilket är rimligt. Mitt hus har därför utökats från ursprungliga 38 kvm byggarea till drygt 60 och snart ska jag bygga ett komplementhus om 25 kvm med styrelsens godkännande, eftersom stadgarna tillåter detta (och utrymmet på tomten).

Hos oss skulle inte styrelsen kunna ställa krav som inte har stöd i stadgarna och dem håller vi för övrigt på och ser över nu för att de ska täcka andra nytillkomna praktikaliteter i föreningen. Vad står i era stadgar?
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
E eklov skrev:
Så är det i vårt fall. Vi behöver en annan styrelse som inte motarbetar medlemmar och beslutar i allt utan att fråga medlemmarna. De enda frågor vi haft att rösta om är stadgeändringar och ansvarsfrihet. Motioner från medlemmar har inte ens tagits upp på stämma.
Det är alltid svårt att få folk att ställa upp till en styrelse. Men det är medlemmarna som bestämmer vem som ska sitta i styrelsen. Anser du (och många andra medlemmar) att styrelsen missköter sig är det bara att ersätta den. Vad som däremot INTE är så snyggt är att själv hoppa in i styrelsen för att få igenom sitt önskemål för att sedan hoppa av igen.
 
  • Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T torkelb skrev:
Jag skulle tro att man i stadgarna kan bestämma vad som ska tillhöra bostadsrätten och därmed skulle detta kunna ändras från tid till annan.
Nej inte riktigt. För det skulle ju innebära att en grannmajoritet skulle kunna konfiskera en grannminoritets lägenheter med en stadgeändring. Och så är det ju inte, det skulle ju vara det vanligaste tvistemålet i vårt samhälle om det var tillåtet, många sköna miljoner genom att rösta ned grannarna.

Lägenheten definieras istället av upplåtelseavtalet. Man kan också ändra på lägenhetsupplåtelsen, t ex kan föreningen köpa tillbaka en del av en lägenhet av en bostadsrättshavare eller sälja en yta så att en lägenhet ökar i storlek.

T torkelb skrev:
Jag har ett fritidshus i en bostadsrättsförening, alla har alltså var sitt, och där står det i stadgarna vad som ingår, som var och en har ansvar för, och vad som föreningen ansvarar för i huset (som bara är gemensamma system som råkar finnas hos vissa och som används av andra - typ el, vatten och avlopp). Runt varje hus finns tomt, som inte är noggrant specificerat men som i fastighetsdeklarationen anges till 400 kvm, som bostadsrättshavaren ska sköta om.
Det är helt normalt. Och det beror på att lägenhetens exakta gränser inte definieras i bostadsrättslagen, man kan således förtydliga var gränsdragningen går i stadgarna. T ex vilka delar av en lägenhets ytterdörr som underhålls av föreningen respektive bostadsrättshavaren eller golvbrunnen i badrummet. Men detta gäller alltså bara gränsdragningsfrågor. Man kan t ex inte ändra stadgarna och därmed utvidga eller minska en lägenhet.

T torkelb skrev:
I våra stadgar står också att man får bygga om och bygga till inom vissa gränser om grannarna godkänner detta, vilket är rimligt. Mitt hus har därför utökats från ursprungliga 38 kvm byggarea till drygt 60 och snart ska jag bygga ett komplementhus om 25 kvm med styrelsens godkännande, eftersom stadgarna tillåter detta (och utrymmet på tomten).
Knepiga saker juridiskt. Jag hoppas ni har ert på det torra här och inte bara har gissat och kört på. En lägenhet kan vara både mark och byggnader så definieras den upplåtna lägenheten som mark så finns det flexibilitet. Men definieras den som en del i en byggnad så blir det juridiskt knepigare.

T torkelb skrev:
Hos oss skulle inte styrelsen kunna ställa krav som inte har stöd i stadgarna och dem håller vi för övrigt på och ser över nu för att de ska täcka andra nytillkomna praktikaliteter i föreningen. Vad står i era stadgar?
Era stadgar slår inte tillståndskravet i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Föreningen har inte rätt att via stadgarna överpröva lagens tillståndskrav. Det gick tills för några år sedan att reglera bort tillståndskravet med stadgarna men det ströks av lagstiftaren när ändring skedde. Det är nog dags när ni nu ser över era stadgar att ändra dem så att de överensstämmer med lagen nya lydelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Så är det i vårt fall. Vi behöver en annan styrelse som inte motarbetar medlemmar och beslutar i allt utan att fråga medlemmarna. De enda frågor vi haft att rösta om är stadgeändringar och ansvarsfrihet. Motioner från medlemmar har inte ens tagits upp på stämma.
Då är det väl fullt rimligt att du tar upp detta på nästa stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.