Hej
Min åkgräsklippare är helt tyst vid startförsök. 12voltsbatteriet lyser grönt och visar 12,6 volt vid laddning. Låter det ok, och att man i såfall får felsöka vidare, eller ska batteriet nå upp högre efter laddning. Batteriet är säkert 3 år gammalt. Laddat varje vinter.
Tacksam för tips.
 
Helt tyst, ingen respons från nyckeln, det finns några säkerhetsbrytare på alla åkare, en finns under sätet och en är nog för att ev en växel ligger i ( ska vara i neutral ) samt kanske du måste trampa ner pedelen för framdrivningen. Så är det på min, ingen ström till startrelät.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Helt tyst, ingen respons från nyckeln, det finns några säkerhetsbrytare på alla åkare, en finns under sätet och en är nog för att ev en växel ligger i ( ska vara i neutral ) samt kanske du måste trampa ner pedelen för framdrivningen. Så är det på min, ingen ström till startrelät.
Tack för svar. Har kollat säkerhetsbrytare under sitsen och bak vid påhäng av uppsamlare, ser ok ut. Brytare för framdrivningen hittar jag inte dock. Vågar man pröva starthjälp med batteriladdaren för få betyg på batteriets tillstånd?
 
K Klytte skrev:
Tack för svar. Har kollat säkerhetsbrytare under sitsen och bak vid påhäng av uppsamlare, ser ok ut. Brytare för framdrivningen hittar jag inte dock. Vågar man pröva starthjälp med batteriladdaren för få betyg på batteriets tillstånd?
Men är den helt tyst när du vrider på nyckeln då. Är det så, så finns det bara 2 saker kvar. Brytaren för fram trasig, Startrelät sagt upp sig, för att kolla det, koppla loss batteriet, på startrelät är det 2 klenare tampar, sätt 12 volt på dom, den ena ska och den andra minus, Har du något att mäta med, när du ska starta så ska det bli 12 volt mellan småtamparna på startrelät och klicka i det. Eller sista nyckelbrytaren trasig.Tror inte batteriet gett sig.
 
Ok, tack. Får se om jag får till det med koll av relät.
 
K Klytte skrev:
Hej
Min åkgräsklippare är helt tyst vid startförsök. 12voltsbatteriet lyser grönt och visar 12,6 volt vid laddning. Låter det ok, och att man i såfall får felsöka vidare, eller ska batteriet nå upp högre efter laddning. Batteriet är säkert 3 år gammalt. Laddat varje vinter.
Tacksam för tips.
12,6v är lågt för ett nyladdat blybatteri. Det borde dock inte göra att det är tyst när du vrider på nyckeln. Om inte annat brukar relä till startmotorer klicka när de slår till och från men det är möjligt att det är ett tyst relä på just den klipparen.
 
K Klytte skrev:
Ok, tack. Får se om jag får till det med koll av relät.
Tändningslås brukar vara en vanlig felkälla på åkgräsklippare. Det brukar vara enkelt att ta bort det. Ibland kommer man åt kablarna utan att ta bort det också. Prova att kortsluta tändkablarna och se om motorn rör sig.
 
Återkoppling. Tack för gott engagemang. Nu har jag rena blanka brytare och koppling vid starten. Startrelät var ok. Köpte nytt batteri. Nu luktar det nyklippt gräs igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.