Vi har ett stort hus från 1840-talet som ska målas om. Vi står i valet och kvalet vad gäller färger, både nyans och typ.

Vi har tidigare i andra projekt använt Jotun Lady Mineral och Detale CPH Kabric, vilka vi är väldigt nöjda med. Som ni säkert förstår gillar vi "levande" färger med skiftningar. Vi funderar vi dock på att ge oss på äggoljetempera denna gång, dels ur miljösynpunkt och dels för att de exempel vi sett har varit väldigt vackra.

Vad säger ni som allra helst använt olika varianter, spackelfärg, kalkfärg eller äggoljetempera?
 
för att besvara frågan vettigt är det bra att veta vad som ska målas? Inomhus utomhus? vilket material ni ska måla på ? rent trä? gammal lumppapp etc
 
Jag har mest linoljefärg, linoljeemulsion och vanlig plastfärg att jämföra med, men äggoljetempera är min favorit! Jätteroligt att måla med 😄
Jag gillar att det är så kreativt och lekfullt, att det inte är så noga och att det går fort. Nu jämför jag ju då med linoljefärgen som inte alls passar min personlighet 😆
Jag blandade egen från grunden, har köpt burkar med pigment som jag blandar lite på känn tills det blir något jag gillar. Går inte att bestämma i förväg vilken kulör man ska ha, men det funkar för mig. Tyckte det var riktigt roligt att blanda upp och prova sig fram till en fin kulör.
Hade ni tänkt köpa färdigblandad, pulver på påse eller göra helt själva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.