Vad använde du för bruk/puts på trappan?
 
TobiasDahlberg TobiasDahlberg skrev:
Vad använde du för bruk/puts på trappan?
Putsbruk Combitherm A CS IV 20kg/säck. Minns inte hur många säckar, men åtta kanske totalt. 219 kr/st på Bauhaus.

Jag har som sagt flyttat sen detta gjordes i augusti, men inte så långt och trappan ser fin ut fortfarande. Ska lägga upp lite bilder på resten av arbetet nu.
 
Så kommer nu slutet på historien med trappan - tekniken med reglar att putsa mot visade sig funka alldeles utmärkt och det blev bra även när det stelnade. Så vi fortsatte dagen efter med de nedersta trappstegen samtidigt som vi höll de färdiga någorlunda fuktiga i värmen med vattenslang och lite gamla överdrag till utemöbler.

Renoverade stentrappsteg med oputsade reglar, byggverktyg på marken och gamla överdrag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det brann väl hyfsat snabbt men det blev några dagar utan att använda trappan ändå för säkerhets skull. Finishen blev väl som jag ville ha den, det ser liksom handgjort ut så inte perfekta linjer men naturligt på något sätt.

Nybyggda betongtrappor med ojämn yta och reglar runtom, täckt del i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det fått torka ett dygn gick vi upp och gjorde om de översta trappstegen som jag misslyckades med i början.
Renoverade betongtrappsteg med räcke tre dagar efter torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tre dagar senare såg det ut såhär.
Renoverade utomhustrappor i betong med räcke tre dagar efter färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PercyP och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Kul läsning.
Jag har själv en sliten och ful trappa som skulle må bra av en liknande behandling. Så det var bra inspiration för mig.
 
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
För att sedan snygga till sidorna köpte jag svart silikatfärg helt enkelt. Bara att tvätta av och sedan måla. Som jag skrev längre upp så skulle huset säljas så nedan kommer ett klipp från en mäklarbild inför detta.

Tycker det blev ungefär som jag hade hoppats, och jag hoppas att putsen håller sig snygg och hel riktigt länge. Sidorna lär man dock få måla då och då eftersom det är fall från huset så att mycket smuts och vatten rinner ner hitåt. Men det tar nog bara någon timme att bättra på och jag lämnade kvar silikatfärgen till nya ägarna så de har något att göra ifall de får tråkigt.
Nyrenoverad husgrund målad i svart silikatfärg med vita fönsterkanter och en blomkruka på trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En klar förbättring jämfört med ursprunget, även om blomkrukorna höjer stämningen något.
Renoverad trappa med ny svart silikatfärg på sidorna och blomkrukor som dekoreration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PercyP och 1 till
  • Laddar…
Får jag ge lite slutliga framgångstips från en amatör som bara gjort detta en gång så blir det dessa:

- Blanda bruket ordentligt länge.
- Se till att ha något att putsa mot för trappstegen, det är svårt nog att efterjustera på frihand.
- Ha ordentligt fuktigt underlag och inte för torrt bruk. Det brinner oförskämt snabbt, i alla fall för en amatör.
- Var gärna två som jobbar med varsin slev för att öka mängden man kan blanda åt gången.
- Efter påläggning med sleven, spraya på vatten med sprayflaska och jobba runt med rivbräda för att få rätt finish på alla ytor och mjuka kanter. Jag köpte en extremt lätt och bra i plast som kan ha varit mina bäst investerade 129 kr. (bild nedan)
- Försök hålla samma nivå på fuktighet i bruket så att färgen blir densamma. Gäller om man som jag inte tänkte måla utan är ute efter den betongliknande färgen. Själva slutfuktigheten justerade i alla fall jag genom det jag sprayade på med sprayflaskan innan slutfinishen med rivbrädan.
- Det går åt mer bruk än man tror, trots snålt tilltaget lager med puts. Bättre att köpa några säckar extra och sedan få lämna tillbaka vi nästa besök. Vi fick åka och köpa två säckar till mitt i allt... Har för mig att vi köpte sex säckar första gången och att det gick åt åtta totalt.

Ett proffs kanske har säkerligen andra råd att ge och jobbar helt annorlunda... men jag är glad att det gick såpass bra ändå!

Den gudomliga rivbrädan i blekgul plast:
Blekgul plast rivbräda med handtag för putsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnoras och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för en utförlig beskrivning och att du tog dig tid att beskriva hur du gjorde.

Hur har det hållt att gå på?


JustDoIt JustDoIt skrev:
Får jag ge lite slutliga framgångstips från en amatör som bara gjort detta en gång så blir det dessa:

- Blanda bruket ordentligt länge.
- Se till att ha något att putsa mot för trappstegen, det är svårt nog att efterjustera på frihand.
- Ha ordentligt fuktigt underlag och inte för torrt bruk. Det brinner oförskämt snabbt, i alla fall för en amatör.
- Var gärna två som jobbar med varsin slev för att öka mängden man kan blanda åt gången.
- Efter påläggning med sleven, spraya på vatten med sprayflaska och jobba runt med rivbräda för att få rätt finish på alla ytor och mjuka kanter. Jag köpte en extremt lätt och bra i plast som kan ha varit mina bäst investerade 129 kr. (bild nedan)
- Försök hålla samma nivå på fuktighet i bruket så att färgen blir densamma. Gäller om man som jag inte tänkte måla utan är ute efter den betongliknande färgen. Själva slutfuktigheten justerade i alla fall jag genom det jag sprayade på med sprayflaskan innan slutfinishen med rivbrädan.
- Det går åt mer bruk än man tror, trots snålt tilltaget lager med puts. Bättre att köpa några säckar extra och sedan få lämna tillbaka vi nästa besök. Vi fick åka och köpa två säckar till mitt i allt... Har för mig att vi köpte sex säckar första gången och att det gick åt åtta totalt.

Ett proffs kanske har säkerligen andra råd att ge och jobbar helt annorlunda... men jag är glad att det gick såpass bra ändå!

Den gudomliga rivbrädan i blekgul plast:
[bild]
 
Peguss Peguss skrev:
Hej,

Tack för en utförlig beskrivning och att du tog dig tid att beskriva hur du gjorde.

Hur har det hållt att gå på?
Hej!

Nu flyttade vi därifrån i oktober 2018 så efter det har jag inte inspekterat trappan så noga. Men jag sprang förbi häromdagen och försökte titta lite och det ser ut som att de har lagt på någon form av ytskikt på de putsade ytorna, vet inte om det kan vara typ DuraTrapp eller liknande som jag läst om tidigare. Det kan vara ett bra drag som kan hjälpa till med ett tätt ytskikt som täpper igen de små sprickor som blev i putsen på vissa ställen. Själv tyckte jag dock inte att ytan man får med små stenar i passade till huset.
 
Hur gjorde du när du putsade de vertikala ytorna på trappstegen? Står inför ett likande projekt och är orolig för hur den delen av arbetet ska gå till för att få det någorlunda jämnt. Du hade en regel att putsa efter för att få de horisontella ytorna jämna, men gjorde du de vertikala på frihand? Om du minns... tacksam för svar!
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
@johanekenberg - Jag gick tillbaka och tittade på lite bilder och tror att vi inte satte någon regel för dessa. Det hade liksom inte gått då det var blöt puts på ovansidan redan då, utan vi körde nog de vertikala delarna direkt efter och försökte få det att gå ihop med det som var på den över horisontella så att själva trappnosen kunde formas till. Det är lite pilligt minst sagt men övning ger färdighet!

Kan du hitta något sätt att få till stöd så är det ju bra, jag ser att vi hade reglarna på sidan i alla fall, men det hjälper ju inte uppåt... Lycka till!
 
  • Gilla
johanekenberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.