För tre år sedan köpte vi ett torp, de fyra eldstäderna hade eldningsförbud. Vi valde att plombera de på övervåningen och renovera skorstenen till vedspisen och rörspisen på nedervåningen med hjälp av insatsrör .
Vedspisen funkar bra men när vi eldade i rörspisen luktade det lite rök på övervåningen. En gång såg jag rök från bjälklaget och ringde dom som fixat skorstenarna. Dom kom och tittade men sa att det var rörspisen och inte skorstenen som läckte.
Jag gjorde en besiktning som kom fram till att det som rykte in var inom marginalen.
För ett år sedan kom jag upp på övervåningen och såg att det kom rök bakom ett dörrfoder i anslutning till murstocken ( inklädd med masonit). Jag öppnade upp murstocken och murade om några stenar och satte in en inspektionslucka. När jag öppnade upp såg jag att bottenkonen till insatsröret satt i nederkant av den vertikala kanalen . Sidodragningen ut i vägg och in i rörspis såg inte ut att vara åtgärdad på något sätt, ca 0,5-1 m.
Jag gjorde en besiktning som slutade med en erinran om att det läcker rök mellan spjället och bottenkonen. De anser att jag bör täta invändigt.

Nu undrar jag om detta är något jag kan be de som fixade skorsten att återkomma och fixa.
Brukar avslutet nedtill se ut så här vid renovering med insatsrör? Eller kunde jag förvänta mig mer av renoveringen?
En fråga som dyker upp är var slutar rörspisen och var börjar skorstenen? Det känns avgörande för ansvarsfrågan. I offerten står det att de ska fixa skorstensgången.

Tack på förhand!
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Övergången mellan rörspisen och skorstenen sker via en plåtstos som är inmurad med tegel. Tittar du in genom övre sotluckan i rörspisen så ser du rökgången som utgörs av plåtstosen. Den innersta delen av plåtstosen sitter i murstocken och den främre delen i rörspisen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Övergången mellan rörspisen och skorstenen sker via en plåtstos som är inmurad med tegel. Tittar du in genom övre sotluckan i rörspisen så ser du rökgången som utgörs av plåtstosen. Den innersta delen av plåtstosen sitter i murstocken och den främre delen i rörspisen.
Tack!

Ja det låter ju logiskt.
Jag har tyckt att den ser ut att vara helmurad , utan stos, men då har jag inte heller tittat så noga. Är det alltid så tror du. Denna är troligtvis byggd i slutet av artonhundratalet.

I så fall borde väl rimligtvis insatsröret ansluta till plåtstosen?
 
Claes Sörmland
För att få till det på det sättet måste kronan på rörspisen rivas och den måste muras och putsas om. Så lösningen för att ansluta slang i en gammal skorsten blir nog att man avslutar i skorstenen med bottenkonan alldeles ovanför stället där stosen från rörspisen går in i murstocken. Sen gäller det ju att få tätt mellan bottenkonan och skorstenens rökgång och att skorstenens rökgång där längst ned är tät. Kanske är det detta som fallerar i ditt fall? Att rökgången inte är tät under bottenkonan?

EDIT: Bra bild på vad jag försöker beskriva i text:
https://skorsten.com/wp-content/uploads/2018/06/insatsror_skorsten-1.jpg
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att få till det på det sättet måste kronan på rörspisen rivas och den måste muras och putsas om. Så lösningen för att ansluta slang i en gammal skorsten blir nog att man avslutar i skorstenen med bottenkonan alldeles ovanför stället där stosen från rörspisen går in i murstocken. Sen gäller det ju att få tätt mellan bottenkonan och skorstenens rökgång och att skorstenens rökgång där längst ned är tät. Kanske är det detta som fallerar i ditt fall? Att rökgången inte är tät under bottenkonan?

EDIT: Bra bild på vad jag försöker beskriva i text:
[länk]
Så här uppfattar jag att det ser ut hos mig. Bilden visar övervåningen där jag öppnade upp och murade om, där ser man nederkanten av insatsröret.
 
  • Handritad skiss på grafpapper som visar lösningen för övervåningen med murstock och insatsrör. Nederkanten av insatsröret är markerad med gul färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av övervåningens vägg där murbruk avlägsnats och ett insatsrör syns i öppningen; fragment av tegel ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser helt förväntat ut!

Ofta sker läckage just i bjälklagsgenomföringarna. Jag hade samma sak i min murstock från 1919 ovanför min rörspis och fick göra som du, knacka upp och mura om med kalkbruk.

Kanske läcker din anslutning mellan rörspis och skorstensstock. Har man ingen plåtstos där så kommer det garanterat att läcka för rörspisen rör sig och expanderar när den blir varm.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser helt förväntat ut!

Ofta sker läckage just i bjälklagsgenomföringarna. Jag hade samma sak i min murstock från 1919 ovanför min rörspis och fick göra som du, knacka upp och mura om med kalkbruk.

Kanske läcker din anslutning mellan rörspis och skorstensstock. Har man ingen plåtstos där så kommer det garanterat att läcka för rörspisen rör sig och expanderar när den blir varm.
Tack, nu har jag en mycket bättre bild framför mig. Jag får börja med att titta efter en plåtstos och ta det därifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.