Hej!
Kranen och diskbänken är sedan länge bortmonterade och jag undrar nu om jag kan köpa en blandare med diskmaskinsavstängning eller utan när vi har en sådan här del på röret som verkar ha med diskmaskinen att göra?

Vänligen
Emil
 
  • Ett rör med en svart koppling och en röd inre del som sitter på väggen, med en grå slang ansluten under kopplingen, troligen relaterad till diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grå elektrisk komponent märkt med tekniska specifikationer och symboler, eventuellt relaterad till diskmaskinsavstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en blandare med diskmaskinsavstängning. Du kan behöva en övergångsmuff om det inte följer med blandaren.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Köp en blandare med diskmaskinsavstängning. Du kan behöva en övergångsmuff om det inte följer med blandaren.
Ok toppen då går det i alla fall att lösa sedan:) Stort tack för hjälpen 🙏
 
Bara som info:

Det du har på diskmaskinen är en Aqua Stop.

En elektriskt manövrerad säkerhetsventil som ser till att vattnet till diskmaskinen är avstängt när maskinen inte behöver vatten.
 
  • Gilla
MILEMI
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Bara som info:

Det du har på diskmaskinen är en Aqua Stop.

En elektriskt manövrerad säkerhetsventil som ser till att vattnet till diskmaskinen är avstängt när maskinen inte behöver vatten.
Denna artikel sitter på dom flesta diskmaskiner idag.

Men regelverket säger endå att en avstängning skall finnas ovan diskbänk, enkelt manövrerbar.

Kan vara en mekanisk sådan, tex på blandaren eller lös ventil i bänk. Eller varför inte en elektrisk ventil med tryckknapp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MILEMI skrev:
Ok då förstår jag vad det är för något:) Det kanske blir en avstängning på blandaren ändå men det skulle alltså annars vara möjligt att använda blandare utan avstängning med en sådan här variant från ikea om jag förstått det rätt ?
[länk] . Tack snälla för att ni tog er tid att förklara detta! 🙏
Jag har en sådan där elektronisk avstängare och även om den fungerar bra så hade jag ändå bytt till en mekanisk om jag ändå skulle byta blandare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.