Vi har ett hus som har källare, bottenvåning och en övervåning. Planlösningen är exakt lika på alla våningar. Varje plan är ca 55kvm vilket ger minst 20 liter/s tilluft per våning. Det är öppen planlösning ner i källare förutom dörr till förråd och tvättstuga. Det är ingen dörr vid trappen utan trappen är öppen.
Vi har även radiatorer i både gillestuga och förrådet.
I källaren har vi tvättstuga med frånluft och gillestugan har vi tillluft.

I tredje rummet vet jag inte om vi ska ha frånluft eller tilluft?


Antingen tar vi all frånluft ca 23l/s i tvättstugan och tilluften delad på gillerummet och förrådet.

Eller ta frånluft både från tvättstugan och förrådet tex 17l/s tvättstuga och resten 6l/s från förrådet. Och all tilluft från gillerummet.
 
  • Planritning av källarvåning med utsedda områden för gillestuga, tvätt och förråd. Blå och röda markeringar indikerar ventilationspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta all frånluft via tvättstugan.
och ev ett ventilationshål mellan trapp och förråd så att tilluften där kommer ut.
 
M MrDizzy skrev:
Ta all frånluft via tvättstugan.
och ev ett ventilationshål mellan trapp och förråd så att tilluften där kommer ut.
Överströmningsventil går lätt att ordna över/under dörren till förrådet.
 
BirgitS
B buhu skrev:
Antingen tar vi all frånluft ca 23l/s i tvättstugan och tilluften delad på gillerummet och förrådet.
Jag får det till att 19,25 l/s frånluft för 55 kvm.

Jag skulle fördela det med 10 l/s i tvättstugan (norm) och lika mycket i förrådet. All tilluft i gillestugan eftersom det är där man vistas under en längre tid, och helst bör ju tilluften komma in nära fönster/altandörr så att den ventilerar hela rummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag får det till att 19,25 l/s frånluft för 55 kvm.

Jag skulle fördela det med 10 l/s i tvättstugan (norm) och lika mycket i förrådet. All tilluft i gillestugan eftersom det är där man vistas under en längre tid, och helst bör ju tilluften komma in nära fönster/altandörr så att den ventilerar hela rummet.
Trodde Tvättstuga skulle vara minimum 15l/s. Eller är det bara badrum?



Jag tänker minimum flöde räknar jag på tilluften 29,25 l/s medan frånluften ska vara större för att få undertryck ca 10% och då skrev jag 23 l/s för frånluft.

Gäller minimum flöde 0,35l/kvm frånluft eller tilluft?
 
Redigerat:
BirgitS
B buhu skrev:
Tvättstuga ska nog vara minimum 15l/s.
Så vitt jag vet är det bara badrum som behöver 15 l/s medan kök, tvättstuga och toalett ska ha 10 l/s.
B buhu skrev:
Gäller minimum flöde 0,35l/kvm frånluft eller tilluft?
Frånluft.
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frånluft.
Är du säker?


Uteluftsflöde​

Med uteluftsflöde menas flödet av luft som tas utifrån (från det fria) in i en lokal. En väl fungerande ventilation innebär att den förorenade luften inomhus byts ut mot frisk uteluft.

Bostäder​

Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s kvadratmeter inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...lsoskydd/tillsyn-inom-halsoskydd/ventilation/


https://www.flaktgroup.com/se/losni...ilation/privat-person/hur-mycket-luft-behovs/
 
BirgitS
B buhu skrev:
Är du säker?


Uteluftsflöde​

Med uteluftsflöde menas flödet av luft som tas utifrån (från det fria) in i en lokal. En väl fungerande ventilation innebär att den förorenade luften inomhus byts ut mot frisk uteluft.

Bostäder​

Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s kvadratmeter inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.

[länk]


[länk]
All luft som går ut genom frånluftskanalerna kommer ju in någonstans. Det kan aldrig bli så att de är olika, det skulle ju till slut leda till att det blir vakuum i huset. Undertrycket innebär bara att det är jobbigt för fläktarna att få in luft.

När vi hade in en ventilationsexpert för att trimma in luftflödena efter ett byte av frånluftsvärmepumpen så räknade han på 0,35 l/s och kvm för att justera in frånluftsflödena. OVK-kontroller här i lägenheten samma sak.
 
När ovk gjordes i vår tidigare lgh för några år sedan injusterades flödena med frånluft men det var för att det var mekanisk frånluft.

I ftx kan man bestämma både till och från.

Jag tänkte förr att man går efter frånluft men läser det motsatta på fhm och fläktgroup. De borde ju veta vad som gäller tänker jag iallafall i ftx ventilation där man kan kontrollera tilluft och frånluft.
 
BirgitS
Nu skriver ju inte FHM etc. om just FTX-system utan generellt. Men även med FTX så kommer den totala mängden tilluft att vara densamma som den totala mängden frånluft.

Men du får förstås ventilera mer om du vill, värdena är satta för att man då tycker det är tillräckligt för ett bra inomhusklimat men det enda som händer om man ventilerar mer är att uppvärmningskostnaden stiger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.