Hallåj

Jag råkade borra sönder nån gammal kabelkanal här hemma för ett tag sedan. Efter detta så funkar inte ett av eluttagen och taklampan (som har strömbrytaren vid det eluttaget) i detta rum.

Jag antar att det bästa är att dra om alla de trådar som går från detta uttag (blå, svart, gul/grön och orange) och till den kopplingsdosa de är dragna till. Jag har identifierat vilken kopplingsdosa dessa trådar går till genom att dra lite i dem och se i vilken dosa det rörde sig...

Min plan är att kapa trådarna vid eluttaget och sedan hala ut dem vid kopplingsdosan, för att sedan byta ut dem mot nya... Finns det nåt sätt jag kan kolla exakt vilken av trådarna som blivit skadad? Det kan ju hända att någon av trådarna är hel, och då är det ju lite enklare att låta denna få sitta kvar...

Med tanke på att jag ju inte får nån kräm ut ur eluttaget så borde ju blå eller svart (eller bägge) vara skadad eftersom det ju bara är dessa som är kopplade till "hålen" i eluttaget (fas och nolla väl?).

Den oranga rackaren vet jag inte riktigt vad den är till för. Den verkar vara på/av till lampan, och går vidare genom kopplingsdosan (utan toppklämma) till röret i taket till taklampan.

Själv tänkte jag mig att det enklaste vore att fästa de "nya" trådarna vid den avklippta änden på den gamla kabeln och dra dem genom samtidigt som jag drar ut den gamla tråden. När jag försökte få igenom dragfjädern så kom jag nämligen inte igenom....

Nån som har några tips eller synpunkter på hur jag borde gå tillväga med detta, så vore jag tacksam för idéer.
 
Byt alla trådarna i röret. Omöjligt att veta hur stora skadoran blivit.

Koppla på de nya trådarna på en eller flera av de gamla och dra igenom. Det minskar reiksen att du sedan har svår att kommai genom överhuvudtaget. Minst en av tårdarna är ju troligen helt av, kanske bara hålls ihop mae dlite av isoleringen. Om du råkar välja den som ensam dragtråd så är det risk att den går av när du får ta i lite. Så den kan vara smart att koppla på dig på ett par trådar när du skalöl dra.
 
Är det inte ett problem att röret förmodligen är sönderborrat?
 
Orange FK-kabel verkar vara svår att hitta... På ClasOlsson har det ingen sådan. Bara svart, blå, gul/grön, röd och brun (ev hade de vit oxå)

Brun har jag sett på andra ställen i lägenheteten, så jag kan väl rimligtvis inte byta orange mot brun.

Kan jag byta orange mot röd?

Kan jag byta orange mot vit?
 
Undvik den röda, men vit funkar bra
 
joxarn skrev:
Orange FK-kabel verkar vara svår att hitta... På ClasOlsson har det ingen sådan. Bara svart, blå, gul/grön, röd och brun (ev hade de vit oxå)

Brun har jag sett på andra ställen i lägenheteten, så jag kan väl rimligtvis inte byta orange mot brun.

Kan jag byta orange mot röd?

Kan jag byta orange mot vit?
Om huset är byggt före 1973 kan röd förväxlas med skyddsjord (farligt). Både brun, svart, vit och grå är ju fasfärger och alltså ganska ofarliga att använda om man nu inte orkar leta reda på någon som säljer orange...
 
305 skrev:
Om huset är byggt före 1973 kan röd förväxlas med skyddsjord (farligt). Både brun, svart, vit och grå är ju fasfärger och alltså ganska ofarliga att använda om man nu inte orkar leta reda på någon som säljer orange...
Så det är alltså ok att använda svart som tändtråd fast den också används som fas i samma rör? Jag har ju svart tråd nu så det passar ju mig bra, men man kan ju tycka att det skulle kunna bli förvirrande...
 
Svart blir förvirrande för en lekman men inte om den som ska dit och koppla nästa gång är en fackman, han förstår nog ganska kvickt varför det är två svarta.
 
Tack för hjälpen, då vet jag hur jag ska göra. Då är det väl bara att hoppas praktiken blir lika enkel som teorin. För så är det ju alltid! ;-)
 
Hej igen.
Kablarna sitter ju som berget!!! Hur fanken bär man sig åt för att få ut dem?
Det skulle ju kunna bero på att röret är trasigt och gör att det blir mer friktion. Hur hårt kan man dra egentligen?

Vad tror ni om plan B, som är att kapa av kablarna vid både eluttaget och kopplingsdosan. Ifall jag inte kan dra ut dem ur röret så kan jag i alla fall koppla ur dem. Sedan tänkte jag dra utanpåliggande EKK kabel till det trasiga uttaget. Baksidan på den vägg där uttaget sitter är nämligen i en garderob där det redan sitter ett eluttag, så det borde gå bra att koppla till detta...
 
Tvinna ihop de gamla ledarna med de nya i ena änden (minst 5 cm avskalning). Se till att skarven inte blir klumpigare än ledningarna. Dra gärna över lite glatt isoleringstejp därefter för att få bättre glid i skarven. Låt hustrun (flickvännen, sonen, dottern, hunden?) skjuta på de nya ledarna medan du drar i andra änden.

Har en ledare gått av helt så kan det nog bli problem. Då måste du nog försöka lokalisera vilken det är och sedan försöka dra ut halvorna åt varsitt håll. Annars lär den påskjutande änden sätta sig på tvären.
 
diskmedel e också bra att använda
 
Pen skrev:
Tvinna ihop de gamla ledarna med de nya i ena änden (minst 5 cm avskalning). Se till att skarven inte blir klumpigare än ledningarna. Dra gärna över lite glatt isoleringstejp därefter för att få bättre glid i skarven. Låt hustrun (flickvännen, sonen, dottern, hunden?) skjuta på de nya ledarna medan du drar i andra änden.

Har en ledare gått av helt så kan det nog bli problem. Då måste du nog försöka lokalisera vilken det är och sedan försöka dra ut halvorna åt varsitt håll. Annars lär den påskjutande änden sätta sig på tvären.
Min erfarenhet säger att man ska undvika alla former av tejp, vill bara lossna/korva sig, tvinna hellre snyggt och tänk på att det inte blir några tjocka skarvar som ligger i fel riktning mot dragriktningen. Smörj gärna som det tipsades om.

Alla kablar går inte att dra ur, det är också en erfaenhet som jag har.....
 
För att förtydliga så kan jag inte ens dra ut kabeln. Har inte fäst någon ny kabel på den andra änden ännu... Jag tror att det tar emot där kabeln är sönderborrad. Eller är det bara friktionen av kabeln mot röret? Hur hårt vågar man dra innan man riskerar att sabba kabeln?

Kanske tryckluft och diskmedel i ena änden kunde hjälpa ändå...
 
Är du säker på att du inte har ytterligare nån dosa på vägen?
Ifall du dragit i trådarna och sett att det rördes i dosan så borde de ju även gå att dra ur....
Antar att du testat att dra ifrån båda håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.