Hej allihopa :) Jag har 2 frågor :) Vet någon var jag kan köpa denna anslutningsdel och var jag kan köpa denna takplåt? Tack för hjälpen :)

Nicole
 
  • Kopparrör med en anslutningsdel som är markerad med en röd pil, fäst genom en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett hus med rött träpanel och ett svart plåttak med korrugerade plåtar fotograferat från sidan. Bakgrunden är en molnig himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Takplåt finns nog lite överallt. Ex. Byggmax:
[länk]

Den vita detaljen på vattenröret, oklart vad det är, ovanligt utseende.

Tips, skriv gärna en bättre rubrik nästa gång.
Tack så mycket!!! Den vita delen är ett plasrör, tyvärr med ett hål. Inuti finns en kopparbit som anslutning. Jag kan tyvärr inte beskriva det bättre 😔
 
Nicole K. Nicole K. skrev:
Tack så mycket!!! Den vita delen är ett plasrör, tyvärr med ett hål. Inuti finns en kopparbit som anslutning. Jag kan tyvärr inte beskriva det bättre 😔
Är det inkommande vattenledning som du visar på din bild och som då läcker?

Ge mer info och kanske en bättre översiktsbild på grejorna.

Om det läcker på inkommande vatten så måste det fixas omgående för att undvika skador.
 
  • Gilla
Nicole K.
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är det inkommande vattenledning som du visar på din bild och som då läcker?

Ge mer info och kanske en bättre översiktsbild på grejorna.

Om det läcker på inkommande vatten så måste det fixas omgående för att undvika skador.
Jag är inte på plats förrän på söndag, vattenpumpen är avstängd, ledningen som är påverkad går till pannan. Den inkommande ledningen (bild fram) är i ordning. Vattencirkulationen fungerar, men på grund av hålet läcker vatten ut där också :(
 
Du behöver boka en rörmokare omgående för att få ordning på inkommande vatten och läckaget.
 
  • Gilla
Nicole K.
  • Laddar…
ullet
Jag tror det vita är ett plaströr, normalt kallat RiR (alltså ett vitt plaströr som ligger inne i ett grått skyddsrör).

För att fixa det måste den trasiga delen av det vita plaströret kapas bort och ersättas med något annat rör. Rätt knepigt läge när det är så nära väggen, inte säkert att det kommer att gå där utan att röret måste bytas längs en längre sträcka. Vad finns på andra sidan väggen? Kommer du åt röret där?

Är du ovan kan det vara läge att ta kontakt med en rörmokare för att fixa det där.
 
  • Gilla
Nicole K.
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Jag tror det vita är ett plaströr, normalt kallat RiR (alltså ett vitt plaströr som ligger inne i ett grått skyddsrör).

För att fixa det måste den trasiga delen av det vita plaströret kapas bort och ersättas med något annat rör. Rätt knepigt läge när det är så nära väggen, inte säkert att det kommer att gå där utan att röret måste bytas längs en längre sträcka. Vad finns på andra sidan väggen? Kommer du åt röret där?

Är du ovan kan det vara läge att ta kontakt med en rörmokare för att fixa det där.
Tack så mycket :) Det är inget problem att byta ut det, jag har redan skruvat av det och det är som du beskrev. Det fortsätter till höger in i köksområdet, över dörren mot badrummet. Min granne hjälper mig, jag ville bara veta var jag kan köpa denna anslutningsdel :)
 
ullet
Om du vill handla lokalt behöver du hitta någon VVS-firma. Vill du beställa kan du t ex handla på den här butiken: https://www.vvsochbad.se

Du behöver bl a en ny plastkoppling i rätt storlek (och rätt fabrikat om du vill para ihop den med befintlig koppling): https://www.vvsochbad.se/vatette-plast-kopplingsset-forkromad-16x20-25-570127

Sen behöver du ju själva röret som är sprucket, beroende på vad du väljer att sätta dit behöver du kopplingar som passar det.

Det går inte att svara på vad du behöver utan att veta vad som sitter där idag och hur mycket som behöver bytas.
 
  • Gilla
Nicole K.
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Om du vill handla lokalt behöver du hitta någon VVS-firma. Vill du beställa kan du t ex handla på den här butiken: [länk]

Du behöver bl a en ny plastkoppling i rätt storlek (och rätt fabrikat om du vill para ihop den med befintlig koppling): [länk]

Sen behöver du ju själva röret som är sprucket, beroende på vad du väljer att sätta dit behöver du kopplingar som passar det.

Det går inte att svara på vad du behöver utan att veta vad som sitter där idag och hur mycket som behöver bytas.
Tack så mycket för svaret. Jag visste inte att det finns så många olika anslutningar, jag ska plocka bort den och åka till byggvaruhuset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.