Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Farzan skrev:
Och jag tycker inte att hantverkare är för dyra, det är ju självklart att det blir en del om det ska räcka till dräglig lön + skatt, avgifter och försäkringar + administration.
Däremot tycker jag att taskig affärskultur är alldeles för vanligt bland hantverkare - för många som inte hör av sig fastän de har sagt att de skulle, inte dyker upp när de skulle, dyker upp när de inte skulle etc.
Och det största problemet är att det är för få av er, särskilt vissa sorter. Elektriker kan ta lång tid att få in. Plåtisar ännu värre, här i Stockholm går det knappt att hitta en seriös en som tar jobb för privatpersoner - de kan välja och vraka och då är det enklare och bekvämare för dem att ta underentreprenader. Det rår ju inte ni som ÄR hantverkare för men ni får ändå förstå att det inte är konstigt att det kommer in utlänningar då. (Verkar dock ont om polska plåtslagare här, tyvärr.)
Jag håller med "Farzan" i det han säger om hantverkare. Själv så kör jag båt. Jobbar som Befälhavare på en Norsk kemikalietanker. Det har som de flesta jobb sina sidor som kräver en del. Det bästa med jobbet är dock att man jobbar ca 4 veckor och sedan är ledig i 4.... Har en del tid till att pula med saker där hemma;) Lönemässigt så ligger jag runt 40 000 netto.
 
nemoracer skrev:
Jag vet,det kostar mycket men min undran är vad kostar ni?många kan göra jobbet själv,vissa kan inte.presis som alla yrken,det finns dom som säljer bilar,reklampennor eller kollar om någon har feber det kan dom flesta också.
Har du lust att utveckla vad detta ska leda till?

Jag har svårt att se kopplingen mellan vad andra tjänar eller debiterar sina kunder och vad du tjänar och debiterar? Så länge man inte levererar samma sak är ju jämförelsen irrelevant.

Det man kan säga om hanvterkare generellt i kämförelse med andra yrken, det är att det är få som kan leverera ett sådan slarvjobb som många verkar göra inom hantverksbranchen och ändå komma undan med det. Om tex jag skulle leverera något ett par månader försent eller inte enligt specifikation, då får jag inte betalt....
 
MathiasS skrev:
Det man kan säga om hanvterkare generellt i kämförelse med andra yrken, det är att det är få som kan leverera ett sådan slarvjobb som många verkar göra inom hantverksbranchen och ändå komma undan med det. Om tex jag skulle leverera något ett par månader försent eller inte enligt specifikation, då får jag inte betalt....
Det känns som mathiasS verkligen har slagit huvudt på spiken här. Jag tror att detta är vad mycket om diskussionerna kring hantverkares löner osv. handlar om i grunden.
 
Själv är jag civilingenjör med elektronik som inriktning - jag bygger integrerade kretsar - typ hjärtat i en mobiltelefon (fast ju nu är det hjärtat i en radiobas - den stora lådan som står nere under antennen). Har ni en Sony Ericsson nyare än 1 år så har jag nog byggt det som är inuti ;- ) (tillsammans med en hel hög andra förstås).

Lönen är 44500 i månaden - eller omräknat till hantverkarpriser 278 kr i timmen. I handen efter skatt blir det ju då 167 kronor ungefär - med andra ord - om jag är hälften så snabb som hantverkaren och han tar mer än 320 kr i timmen betalar det sig bättre att göra jobbet själv....
 
Som denna diskussion verkar barka åt: är det inte bättre att ni som är egna företagare/entreprenörer skriver vad ni ev fakturerar klienter/kunder och kanske ev vad ni plockar ut i snitt i månaden på ett år. Och vi andra som är anställda kan skriva vad vi har. Dock så är det ju faktiskt frivilligt att uppge vad man tjänar, ( vill man inte, så skriver man ju inte det!). Sen så tycker jag inte att den svenska avundsjukan skall lysa i detta forum, har någon ett bra jobb som han trivs med så vad gör det att någon annan tjänar det dubbla, var glad för att det fortfarande finns folk som lyckas.

Jag driver både eget och är anställd, jobbar vanligtvis som servicetekniker och hamnar runt 24-29k i månaden, som egen så fakturerar jag emellan 300-400kr/tim + moms lite beroende på arbete, (gör det mesta som jag anser att jag klarar och folk vill betala mig för).
 
Angelven skrev:
Själv är jag civilingenjör med elektronik som inriktning - jag bygger integrerade kretsar - typ hjärtat i en mobiltelefon (fast ju nu är det hjärtat i en radiobas - den stora lådan som står nere under antennen). Har ni en Sony Ericsson nyare än 1 år så har jag nog byggt det som är inuti ;- ) (tillsammans med en hel hög andra förstås).

Lönen är 44500 i månaden - eller omräknat till hantverkarpriser 278 kr i timmen. I handen efter skatt blir det ju då 167 kronor ungefär - med andra ord - om jag är hälften så snabb som hantverkaren och han tar mer än 320 kr i timmen betalar det sig bättre att göra jobbet själv....
Men Angelven, här är väl ändå en klar skillnad, när jag som företagare går på Toa, så stoppas klockan, medan Du kan sitta där hela dagen, och ändå få ut hela din månadspeng..............eller?
 
saturnus skrev:
Men Angelven, här är väl ändå en klar skillnad, när jag som företagare går på Toa, så stoppas klockan, medan Du kan sitta där hela dagen, och ändå få ut hela din månadspeng..............eller?
Allt över en kvart är väl kvalificerad vilskitning? Kan det bli bättre än att få betalt för det åxå?
 
saturnus skrev:
Men Angelven, här är väl ändå en klar skillnad, när jag som företagare går på Toa, så stoppas klockan, medan Du kan sitta där hela dagen, och ändå få ut hela din månadspeng..............eller?
Har under min byggtid inte varit med om en hantverkare eller entrepenör som har gjort avdrag för toabesöken. Inte heller för kafferasten eller de extra fem minuterna efter lunch....
 
Hemmakatten
Trådens syfte är oklar och den börjar urarta. Låser tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.