Jag har en Gardena R160 som vägrar gå. Den säger att den saknar slingkontakt. Laddstationen lyser grönt fast sken. Jag har bytt både främre och bakre slingsensor. I servicemenyn visar den 0 % kvalitet till både främre och bakre slingsensor. Återställning till fabriksinställningar hjälper inte. Testat att byta pin men det går inte eftersom den saknar kontakt. Kan det vara huvudkretskortet som pajjat? Det kostar 4300 kr! I så fall är det goodbye med klipparen.
 
Vad är där för historik för felet? När och hur uppstod det?

Om du kopplar bort beg.kabeln från laddaren börjar lysdioden då blinka?
 
Det började för någon månad sedan när en hjulmotor gick sönder. Den byttes samtidigt som knappsats som varit dålig länge. Sedan gick den någon timme innan den stannade och sa att det vad fel på bakre slingsensor. Jag bytte den men den larmade fortfarande för att den saknade kontakt med slingan. Jag chansade och bytte även den främre slingsensorn. Dock ingen skillnad. Nu hittade jag servicemeny och såg att kvaliteten var 0 % på båda slingsensorerna.
 
OK, du är säker på att du har fått ihop grejorna på rätt sätt? Tror inte jag har hört att huvudkortet kan orsaka det beskrivna felet.
Du är helt säker på att kortet i laddaren är helt och skickar signaler till slingan?
 
När jag kopplar bort slingan börjar den blinka grönt. Det tyder väl på att laddstationen fungerar som den ska? Kontakten till slinggivarna är bara en liten kontakt med två stift som bara kan sitta på ett sätt. Det borde inte gå att göra fel där.
 
Ja börjar dioden blinka så går det att säga att kortet till 95% säkerhet är OK.
Jag hade nog dubbelkollat maskinen mot en annan laddare, alt. plockat fram en AM-radio och kontrollerat att de knattrande signalerna kan höras i radion runt 530 kHz vid beg.kabeln, innan maskinen ev. skrotas.

Du har inspekterat huvudkortet efter ärgade ledningsbanor/beläggningar?
 
Nu har jag testat med en ny kort slinga på samma laddstation. Samma fel. Klipparen hittar ingen slingsignal. 0 % kvaltet på båda givarna. Laddstationen lyser grönt fast sken. Om jag kopplar ur slingan blinkar lampan grönt.
 
Tyvärr ger denna test inte ett säkert resultat. En kort slinga eller en hel, fullängdsslinga är samma sak.

Har du någon HQ/Gardena-återförsäljare i närheten kanske du kan få testat din maskin där.

Som sagt, har du en enkel batteridriven radio med mellanvåg så kan du höra pulserna i slingan, vilket då indikerar att kortet i laddaren bör vara helt och friskt.
 
Testade nu med en radio och det var ett tydligt knatter som försvann om jag bröt strömmen till laddstationen. Så det verkar alltså som att det är klipparen som är paj.
 
OK, ja då är kortet i laddaren säkerligen korrekt och felet bör finnas i klipparen.
 
Ser att du har lagt ut din fråga på FB och även bilder på klipparens display.
Värdena från A och G ser riktiga ut, du kan testa med att flytta klipparen på gräsmattan och se om värden ändras.

Från servicemanualen finns följande text:
Tabell med möjliga felmeddelanden, dess orsaker och åtgärder för Automower, fokuserar på "No loop signal" och relaterade problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om kortet i laddaren är Ok och quality är mindre än 100% så säger texten att kortet (control box) i klipparen är defekt.

Jag hade nog låtit en seriös verkstad göra en felsökning på maskinen. Det är en bra klippare och du har bytt hjulmotor och display.
 
Tack etompau! Jag får nog lämna in den på undersökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.