Vi har en ganska nyköpt 70-talshus som vi börjat renovera invändigt. Vi ska inom kort byta tak då undertaket behöver bytas och tänker oss att sätta solceller eller soltak. Vi tycker inte huset är särskilt fint utifrån och känner inte heller att vi måste hålla oss till en särskild tidsepok för att bevara 70-tals känslan. Men samtidigt vill vi såklart att huset inte ska kännas konstigt med blandade stilar. Någon som gjort liknande eller har tips på hur man kan byta fasad, eller färg. I kombination med nytt tak. Vi vill gärna ha mer fönsterpartier. Det är ett Souterränghus så baksidan har en undervåning.
 
  • 70-talshus med grå träfasad och svart tegeltak. Vitt runt fönster och dörr samt skorsten och stege på taket. Gräsmatta och buskar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som en trist färg men det går väl att måla om panelen?

Ligger huset i ett område där det krävs bygglov för att ändra färgen, taket och sätta in mer fönster?

Jag tycker att huset redan har en blandad stil eftersom jag associerar vädringsfönster, källare och 3 större fönster bredvid varandra med 50- och 60-tal medan träpanel känns som antingen 40-tal eller sent 70-tal och senare.
 
  • Gilla
Cjhornfeldt
  • Laddar…
Tror vi behöver bygglov eftersom vi tänker ändra fönster.
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en trist färg men det går väl att måla om panelen?

Ligger huset i ett område där det krävs bygglov för att ändra färgen, taket och sätta in mer fönster?

Jag tycker att huset redan har en blandad stil eftersom jag associerar vädringsfönster, källare och 3 större fönster bredvid varandra med 50- och 60-tal medan träpanel känns som antingen 40-tal eller sent 70-tal och senare.
Vi kommer säkert behöva söka bygglov eftersom vi vill ändra en del kring fönster. Sätta in dörr från sovrummet t.ex. Kanske räcker att måla om. Hade velat göra något som gör det lite mer modernt (typ Cederträpanel) men det kanske blir väldigt mycket jobb och mycket pengar. Jämfört med att måla om. Dessutom är ny dörr på väg och vi har tänkt att byta den gamla trappan till trä och altan som går till sovrumsfönstret till vänster där man då kan komma ut på framsidan av huset :)
 
Om ni vill ha solceller/soltak så ska det vara för att ni vill minska elberoendet.
Iom de nya reglerna som Regeringen förslagit så dels försvinner 60öringen på såld el o dels minskar bidraget.
I erat fall skulle jag ta de pengarna och stoppa in i berg/jord-värme istället.
(Kanske Luft/vatten om ni befinner er söder som Sthlm och tänker skaffa pool som värms via husets värme via poolvärmeväxlare)
Är det idag uppvärmt med el-radiatorer så har ni "solcells" pengarna att lägga på konvertering till vattenburen värme, gärna då golvvärme.
Är det idag vattenburen värme, med antingen elpanna eller nån annan värmepanna , dvs inte värmepump slipper ni konverterings kostnaden.

Är det redan nån typ av värmepump:
1) är den 10år eller mer, sätt av pengarna för solcellerna för att kunna köpa ny VP
2) är VPn hyffsat ny kolla även över isolering, både på vind och i väggar. Speciellt om ni ändå funderar på att byta panel.

Ju mer isolering = ju lägre uppvärmningskostnader (fast var noga med att isolera rätt speciellt på vind)
 
  • Gilla
Cjhornfeldt
  • Laddar…
BirgitS
Cjhornfeldt Cjhornfeldt skrev:
Tror vi behöver bygglov eftersom vi tänker ändra fönster.

Vi kommer säkert behöva söka bygglov eftersom vi vill ändra en del kring fönster. Sätta in dörr från sovrummet t.ex. Kanske räcker att måla om. Hade velat göra något som gör det lite mer modernt (typ Cederträpanel) men det kanske blir väldigt mycket jobb och mycket pengar. Jämfört med att måla om. Dessutom är ny dörr på väg och vi har tänkt att byta den gamla trappan till trä och altan som går till sovrumsfönstret till vänster där man då kan komma ut på framsidan av huset :)
Då skulle jag kolla upp vad ni kan få bygglov för innan jag la mer tid på att tänka på olika alternativ. Det är så trist om man har ställt in sig på något visst och sen inte får göra så.
 
  • Gilla
Cjhornfeldt
  • Laddar…
Jag skulle fundera på att höja taket, (sala på takstolarna).
 
  • Gilla
Cjhornfeldt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.