Finns det något sätt som jag kan få fönsterblecket att se bättre ut?

Väder och vind har ju påverkat hur vissa utav fönsterblecken ser ut idag men finns det något jag kan göra för att återställa till tidigare utseende? Eller måste jag byta?

Bilderna visar hur de fula blecken ser ut (1) och hur de skapliga (2) ser ut.
Slitet och väderpåverkat fönsterbleck under fönster med synliga tecken på åldrande och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönsterbleck med synliga tecken på slitage, beläggningar och smuts vid kanten mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rengöring och målning är väl det enklaste om du vill snygga till blecken?
 
Det mesta går ju att döljas och få se bättre ut med färg såklart, men jag gillar ju de där profilerna på huset så jag önskar ju mest att kunna få de skapliga igen.
 
Ser ut som aluminium använts, så rengör och ett medel för att polera metall bör fungera. Det som kan försvinna är ev. borstad ytstruktur.
 
A AndersS skrev:
Ser ut som aluminium använts, så rengör och ett medel för att polera metall bör fungera. Det som kan försvinna är ev. borstad ytstruktur.
Ja det är aluminium, jag har provat en del metallputsmedel men inget utav de har bitit speciellt bra, det är ju typ ärgat eller vad jag ska kalla det...

Kanske jag ska prova med någon polertrissa eller sliptrissa eller något sådant? Jag är bara rädd att jag ska skada aluminiumet.

Jag tänker så här att det är ju en metall och det brukar ju finnas vissa knep för att få en metall fin igen, som tex aluminiumfolie, bikarbonat och vatten för silver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.