Hej!

Vi ska bygga nytt Fiskarheden hus. Vi hade tänkt installera vedpanna med ackumulatortank.
Nu verkar det som att det är omöjligt att klara de nya kraven i BBR12, där det verkar som att ved o pelletspannor är missgynnade. Max 110 kWh/m2 och år får huset dra enl. BBR12 och man omvandlar vedens energiinnehåll till kWh för att kunna beräkna hur mycket huset drar.

Vi hamnar på 140 kWh/m2 enl. preliminära beräkningar.

Lagen verkar helt sjuk,

Är det ngn som har erfarenheter av detta?
 
Kanske en dum fråga men huset borde kräva samma mängd energi oavsett vilken värme källa man använder.
Eller menar dom att det är förlusterna i pannan som räknas med i hus förbrukningen?
Om det är så är väll det ända som funkar en värme pump.Eller kan man kompensera med bättre fönster för att komma ner på rätt nivå?
 
När man använder ved , använder man mer energi än tex värmepump, speciellt på somrarna,
dvs man "överförbrukar" då ved ändå är så billigt, det måste vara ngt sånt..?
 
Om det nu är så att det beror på vedeldningens dåliga verkningsgrad under sommaren skulle det troligen gå att komma runt det genom att komplettera med solvärme. Jag har för mig att man får räkna av den energimängd som solvärmen alstrar från i ditt fall 140 kWh/m2.
Dessutom behöver du inte elda med ved alls under sommarmånaderna utan det värme/varmvattenbehov som solen eventuellt inte täcker värmer du med elpatronen i ackumulatortanken.
 
Hej
Om man tolkar BBR 12 så är det köpt energi dom pratar om har du egen ved så kanske man räknar annorlunda .
Sen om man vill sågår det nog att hysta in Luft/luft pump som bättrar på siffrorna .....
 
Har du läst denna?
http://www.byggahus.se/varme/nybbr.htm
Kanske nåt tips för dig att komma runt reglerna , lägre rumstemperatur och "biytor" som använd lite eller "slösaktigt beteende"
 
Tycker man då ska välja ett hus som är så energisnålt/välisolerat att man klarar kraven ändå, Bör inte dra ens 110 kWh/m2 o år
 
Hej
självklart så ska man bygga energisnålt men dom nya reglerna missgynnar den grönaenergin .
El kan man använda till så mkt bättre saker än att värma hus med om BBR 12 vart genomtänkt så skulle dom
Utformat det så det gällde elförbruknigen per kvadratmeter och inte energiåtgången i huset .
 
Det blir till att installera ett FTX system..

Synd bara att det är så fruktansvärt dyrt,
150 000 sa ventfirman..

Gör det självpaket 50 000.

Kanske ska försöka göra det själv...
 
bellis95 skrev:
Det blir till att installera ett FTX system..

Synd bara att det är så fruktansvärt dyrt,
150 000 sa ventfirman..

Gör det självpaket 50 000.

Kanske ska försöka göra det själv...
Det är inte svårt att göra själv om du får hjälp med att räkna på luftflöden och placering av ventilerna. Sen är det bara att plocka ihop kanalerna och koppla dem till aggregatet, inga större bekymmer.
 
Hej
Kontakta Alig ventilation dom var kanon 35000 kostade matrialet för mig och det om blir över får man retunera.
Jag hadde ca 2 dagars jobb med instalationen i ett två vånings hus .
 
Instämmer med föregående. Grabbarna på Alig hjälpe mig med ritningar och konsultation kring själva byggandet gratis via telefon mot attt jag köpte delarna via dem. Nu byggde jag inte FTX utan bara mekanisk frånluft, landade på 8000.- och ungefär 20 timmars jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.