Jag undrar om det är laglig att dra en 5x1.5 från en strömbrytare Öppen elektrisk kopplingsdosa med flera anslutna kablar, däribland en 5x1.5 kabel, avtäckt för att visa interna kopplingar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som är kopplat till Dvärgbrytare 3-polig med snabbanslutning Quickconnect MCS310 och göra två nya separata vägguttag genom att ta för varje uttag ett led?
 
S St.Le skrev:
Jag undrar om det är laglig att dra en 5x1.5 från en strömbrytare som är kopplat till Dvärgbrytare 3-polig med snabbanslutning Quickconnect MCS310 och göra två nya separata vägguttag genom att ta för varje uttag ett led?
Jag har svårt att förstå vad du menar exakt. Då går det inte att svara.
  1. Misstänker du att något inte är lagligt?
  2. Vad?
  3. Varför?
 
S St.Le skrev:
Jag undrar om det är laglig att dra en 5x1.5 från en strömbrytare [bild] som är kopplat till Dvärgbrytare 3-polig med snabbanslutning Quickconnect MCS310 och göra två nya separata vägguttag genom att ta för varje uttag ett led?
Du vill använda brytaren som en kopplingsdosa och ta elen vidare till en kapsling med en dvärgbrytare och sedan vidare till nya uttag..? Isåfall måste väl 5G2,5 användas fram till de nya säkringarna eftersom du förmodligen har 16A avsäkrat från centralen till brytaren...
 
A
Ja det går bra.
 
J johanfa skrev:
Du vill använda brytaren som en kopplingsdosa och ta elen vidare till en kapsling med en dvärgbrytare och sedan vidare till nya uttag..? Isåfall måste väl 5G2,5 användas fram till de nya säkringarna eftersom du förmodligen har 16A avsäkrat från centralen till brytaren...
Jag tänkte om det är ok och laglig att använda den brytaren som är koplat till Dvärgbrytare 3fas 10A som kopplingsdosa. Och dra vidare kabel 5x1.5 eller 5x2.5 till nya 2 vägguttag (separata) och dela trådarna från sama kabel till dem?
 
S St.Le skrev:
Jag tänkte om det är ok och laglig att använda den brytaren som är koplat till Dvärgbrytare 3fas 10A som kopplingsdosa. Och dra vidare kabel 5x1.5 eller 5x2.5 till nya 2 vägguttag (separata) och dela trådarna från sama kabel till dem?
Tycker det bör vara ok, kabeln ser ut att vara 2,5 mm fram till brytaren så någon gång har det varit säkrat 16A. Du har en 230V-last ansluten så du har två faser lediga. Jag skulle satt en wago på nolledaren för att dela upp den smidigt...
 
S St.Le skrev:
Jag tänkte om det är ok och laglig att använda den brytaren som är koplat till Dvärgbrytare 3fas 10A som kopplingsdosa. Och dra vidare kabel 5x1.5 eller 5x2.5 till nya 2 vägguttag (separata) och dela trådarna från sama kabel till dem?
Lämpligare är att före brytaren sätta en kopplingsdosa där man gör sina kopplingar och märker upp i gruppschemat att det är en splittad trefasgrupp.
 
  • Gilla
St.Le och 2 till
  • Laddar…
S St.Le skrev:
Jag tänkte om det är ok och laglig att använda den brytaren som är koplat till Dvärgbrytare 3fas 10A som kopplingsdosa. Och dra vidare kabel 5x1.5 eller 5x2.5 till nya 2 vägguttag (separata) och dela trådarna från sama kabel till dem?
Gör som elmont skriver och börja med en dosa som du går vidare från till uttag och brytare. Det du menade göra har både brister formellt sett och sen viktigare att det är inte så lätt att utföra rent praktiskt på ett bra sätt som ovan vid anslutningar i gammal utrustning olika ledartyper osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.