Notera att skrot har ett värde och räknas som lösöre och ingår inte i husförsäljningen. Då det heller inte kan räknas som skräp får man alltså inte sälja eller slänga det utan egendomen ägs av tidigare ägare. Det man måste göra är att begära handräckning av kronofogden för att flytta det och betalar inte den förra ägaren denna flytt får man pynta själv. Kan vara bra att veta.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du får nog räkna med att studera ditt tilltänka objekt utifrån och försöka uppskatta skicket därifrån och genom fönstren.

Gällande tomten så kostar det ju en slant att få bort bråten men så länge inga giftiga ämnen har läckt ut rör det sig inte om några jättebelopp.
Så kolla hur marken verkar.
Jag vet hur det ser ut invändigt. Är inte intresserad av att köpa.
 
Magnus Filip skrev:
Detta är 100% sant! notera stavningen!

- En bekant som hyr ut bostäder berättade för mig att en gång kom en gubbe och frågade om min bekant har några bostäder att hyra ut?

- Hur så? frågade han

- Jo, det är så att min grabb har gjort personlig konkurs och behöver någonstans att bo. Och huset hans skall säljas på exklusiv auktion!
Ja den hade jag inte hyrt ut till.
 
H huggan skrev:
Notera att skrot har ett värde och räknas som lösöre och ingår inte i husförsäljningen. Då det heller inte kan räknas som skräp får man alltså inte sälja eller slänga det utan egendomen ägs av tidigare ägare. Det man måste göra är att begära handräckning av kronofogden för att flytta det och betalar inte den förra ägaren denna flytt får man pynta själv. Kan vara bra att veta.
Jag tro inte någon är intresserad att ta hand om allt. Det är en horder eller vad det nu kallas. Vad händer om ingen köper huset?
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jag tro inte någon är intresserad att ta hand om allt. Det är en horder eller vad det nu kallas. Vad händer om ingen köper huset?
Då behåller man det. Kronofogden utmäter inga saker med ringa värde.
 
H huggan skrev:
Då behåller man det. Kronofogden utmäter inga saker med ringa värde.
Du menar att "Skrot Nissen" får behålla möget?

Ja då blir han glad.

Jag hade en gång en farbror som samlade och när han dog så tog det släkten flera år innan någon ville köpa eländet. Hela logen full upp till taknocken med bra å ha.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Du menar att "Skrot Nissen" får behålla möget?

Ja då blir han glad.

Jag hade en gång en farbror som samlade och när han dog så tog det släkten flera år innan någon ville köpa eländet. Hela logen full upp till taknocken med bra å ha.
Jajemän. Sen om kommunen är på hugget kan dom ge föreläggande men finns inga pengar är det dom som får betala både städning och rivning av huset om det blivit så pass dåligt skick.
 
H huggan skrev:
Jajemän. Sen om kommunen är på hugget kan dom ge föreläggande men finns inga pengar är det dom som får betala både städning och rivning av huset om det blivit så pass dåligt skick.
Jösses!
Synd att det inte finns fattighus längre. De hade behövt komma till något boende OM det säljs.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Livar upp tråden då jag nyss fått reda på att en persons hus går Exekutivt snart. Det är "Skrot NIsse" och han fru, som kommit efter med räkningarna troligtvis. Hela fastigheten är belamrad av skrot. Huset lika så. Bilderna som ska visa fastigheten utvändigt är tagna i en sådan vinkel att skrotet och skrotbilarna inte syns vilket är vilseledande. De kommer att barrikadera sig när det kommer till visning, garanterat. Hur gör Kronkalle då? Kallar in full Polis styrka och brottar upp dörren? Bär ut dem? Tycker synd om dem för de är inte så smarta. De hade kunnat fixa detta tror jag om de bara velat ta hjälp av samhällets resurser innan det gick så långt. Hade jag vetat hade jag kanske kunnat hitta hjälp åt dem. Fast socialen betalar väl inte räkningar? Tror inte de får nytt boende heller. De får nog bosätta sig i bilen. Å sjuka är de också. Nä fy så eländigt.
Ämnet för tråden är att köpa hus på exekutiv auktion, och du har uppenbarligen inte tänkt köpa din grannes hus. Bara förfasa dig över Skrot-Nisse och hans skrot-fru, som har junk överallt och dålig ekonomi till råga på allt elände.
Eftersom du tydligen vill diskutera ämnet så har jag 2 konkreta alternativ på hur du kan agera gentemot dessa bekanta:
1: Ta med dig nybakta bullar och sätt dig och fika med dem, erbjud din hjälp om de vill ha hjälp.
2: Sköt ditt, titta åt andra hållet, låt Skrot-Nisse och frugan sköta sitt.

Alternativet "skriva social-porr om dessa äldre original med illa dold förtjusning, tänk om snuten haffar gubben *hi hi*, på byggahus.se" är inte valbart.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ämnet för tråden är att köpa hus på exekutiv auktion, och du har uppenbarligen inte tänkt köpa din grannes hus. Bara förfasa dig över Skrot-Nisse och hans skrot-fru, som har junk överallt och dålig ekonomi till råga på allt elände.
Eftersom du tydligen vill diskutera ämnet så har jag 2 konkreta alternativ på hur du kan agera gentemot dessa bekanta:
1: Ta med dig nybakta bullar och sätt dig och fika med dem, erbjud din hjälp om de vill ha hjälp.
2: Sköt ditt, titta åt andra hållet, låt Skrot-Nisse och frugan sköta sitt.

Alternativet "skriva social-porr om dessa äldre original med illa dold förtjusning, tänk om snuten haffar gubben *hi hi*, på byggahus.se" är inte valbart.
Frågan från början var väl hur mycket våld kronofogden kan ta till om de inte ville släppa in folk på visningen. Sen drog tråden iväg på annat håll. Ursäkta.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jag vet hur det ser ut invändigt. Är inte intresserad av att köpa.
Ok... varför då ta upp det huset?
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Frågan från början var väl hur mycket våld kronofogden kan ta till om de inte ville släppa in folk på visningen. Sen drog tråden iväg på annat håll. Ursäkta.
Vad jag vet inget våld alls förän huset väl är sålt.
Man får så att säga köpa det osett.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok... varför då ta upp det huset?
Därför att jag aldrig sett ett hus på exekutiv auktion förut som jag faktiskt sett i verkligheten. Var en stor överraskning att det blev så. Ingen visste detta. Ägaren brukar annars vara väldigt pratsam. Var bekymrad att det skulle bli kaos på visningen och att de skulle råka illa ut.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag vet inget våld alls förän huset väl är sålt.
Man får så att säga köpa det osett.
Ok det var ju skönt.

Denna tråd skulle kanske legat på forumet istället som kommentar på denna artikel.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Dags att liva upp den här tråden ännu en gång. Om man sneglar på skrot-nisses hus och huset ser bra ut, hur tar man höjd för konstnaden för handräckning av skrotbilar?

Vad kan bortforsling en typisk skrotbil kosta ungefär?

Ska bilen förvaras någonstans efter bortforsling? Vem betalar det?

Om det läckt ut tex. motorolja från skrotbilen, måste detta åtgärdas? Och vad kan det tänkas kosta?

Ursäkta de många frågorna men jag hade uppskattat om någon hade erfarenhet av detta kunnat dela med sig lite. Behöver inga exakta siffror så klart men ett hum vad jag kan vänta mig, om vi snackar tusentals eller tiotusentals kronor i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.