Hej Vi har svårt att bestämma oss kring placering utav pump. Bor i rätt avlångt hus så hur mycket bör man prioritera utblås kontra centralt läge.

Pumpen är en HZ25

Mvh
 
  • Planskiss av avlångt hus med markerade potentiella placeringar (1, 2, 3) för värmepump i olika färger: röd, grön, blå och gul.
  • Planlösning av ett avlångt hus med rum som sovrum, badrum, allrum, kök, kontor och balkonger, användare överväger placering av luftvärmepump.
Om innerdelen passar att ha på 2 skulle jag nog sätta den där alternativt gul 3
 
Ser ut som spis/ugn är precis bredvid gul placering 3 och innerdelen gillar inte att suga i sig matos och innerdelen kommer bli lurad av värmen som stiger från spis och ugn.
Den kommer även sprida matos i huset
 
Oj gul skulle egentligen vart en 4. Men isåfall låter det som 2 är rätt så bra. Svårt att se på första bilden men är ingen vägg mellan 1-2/3. Slänger med en förhoppningsvis tydligare bild.

Kommer 2 klara av att värma 'bakåt' mot badrum/sovrummet?
 
  • Planlösning av ett hus med fyra färgmarkerade områden: rött 1, grönt 2, blått 3 och gult 4. Inga väggar mellan utrymmena 1-2/3.
Redigerat:
C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som spis/ugn är precis bredvid gul placering 3 och innerdelen gillar inte att suga i sig matos och innerdelen kommer bli lurad av värmen som stiger från spis och ugn.
Den kommer även sprida matos i huset
Fick för mig att spisen var mitt emot diskhon borta vid den smala delen.
Är spisen vid gul så är det ju en olämplig placering av innerdel, men är det bara ett skrivbord/skåp så borde det ju fungera som alternativ

2 kommer inte att direktvärma bakåt mot badrum & sovrum. Ur den synvinkeln kan 1 vara bättre då du får med badrummet men inte sovrummet. Dock kan (beroende på innerdel och hur väggen är byggd ) om man har otur 1 ge ljud i sovrummet även om dörren är stängd. Det är därför jag tyckte 2 var bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.