Ska byggas
Oisolerad friggebod och kommer inte vilja isolera i framtiden.
Problemlösning:
Vill få lågt golv i förhållande till marken runt omkring.

Förutsättningar, och planering
Plan mark
Lerjord som ska grävas bort och sedan blir det makadam "rimligt mycket" typ 20-30 cm djupt.
Plintar eller markskruvar, ej platta.
Runt hela byggnaden en rad med betongplattor för att hålla efter växtligheten.
Bjälklag i tryckimpregnerat.
Stommen köps färdig i vanligt vitt virke.
Golvet antingen tryck trallvirke eller spontat vitt virke.
Fasad I tryckimpregnerat.
Takutsprång maximala 50 cm runt om med fungerande takavvattning och bortledning av vattnet.

Så hur långt är ett snöre eller snarare ungefär hur lågt kan bjälklaget och golvet ligga över markytan?
Utkastet är 70 mm bjälklag med några centimeter fritt mot makadamet.
Synpunkter?
 
Gjut ett golv, det är så lite så det går att köra blandare själv, byt gärna ut lite av makadamet mot frigolit, inte för isoleringens skull mer för fuktvandringen.
/W
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Att gjuta golv blir dyrare, betydligt mer jobb och att jag måste få in en grävare i trädgården. För det här projektet ör det inte så aktuellt.
Jag hittar varierande uppgifter över minsta höjden, från 120 upp till 200 mm men de högsta gissar jag är för att kunna inspektera?
 
Z z_bumbi skrev:
Att gjuta golv blir dyrare, betydligt mer jobb och att jag måste få in en grävare i trädgården.
Du behöver inte ha nån grävmaskin för att gjuta en liten betongplatta, låna/hyr köp en betongblandare och en pall cement och gärna nån som kan hjälpa dig att blanda betong.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Z z_bumbi skrev:
Ska byggas
Oisolerad friggebod och kommer inte vilja isolera i framtiden.
Problemlösning:
Vill få lågt golv i förhållande till marken runt omkring.

Förutsättningar, och planering
Plan mark
Lerjord som ska grävas bort och sedan blir det makadam "rimligt mycket" typ 20-30 cm djupt.
Plintar eller markskruvar, ej platta.
Runt hela byggnaden en rad med betongplattor för att hålla efter växtligheten.
Bjälklag i tryckimpregnerat.
Stommen köps färdig i vanligt vitt virke.
Golvet antingen tryck trallvirke eller spontat vitt virke.
Fasad I tryckimpregnerat.
Takutsprång maximala 50 cm runt om med fungerande takavvattning och bortledning av vattnet.

Så hur långt är ett snöre eller snarare ungefär hur lågt kan bjälklaget och golvet ligga över markytan?
Utkastet är 70 mm bjälklag med några centimeter fritt mot makadamet.
Synpunkter?
Varför tryckimpregnerat i ngt som är skyddat mot väder 🤔
Desto högre upp från marken ju med skyddar du träpanelen från stänk av regn .
 
S
Z z_bumbi skrev:
Så hur långt är ett snöre eller snarare ungefär hur lågt kan bjälklaget och golvet ligga över markytan?
Utkastet är 70 mm bjälklag med några centimeter fritt mot makadamet.
Synpunkter?
Att bara ha "några centimeter" (jag antar 3-7?) mellan grus och grund tror jag att du kommer att ångra. Regn stänker upp på fasaden, kanske särskilt mkt med betongplattorna, men även att snö lägger sig emot fasad och täpper igen, löv täpper igen, och det blir så fuktigt därunder att du riskerar mögel, och nedersta delen på fasaden får kämpa både höst och vinter.

Jag vill minnas att jag har sett liknande rek som du skriver, 120-200 mm, och det är nog inte bara för att inspektera man har 200 utan av ovan angivna skäl. 120 är ju inte mycket, men det kanske funkar om du tänkte smälla upp en enkel bod. Jag vet inte vilka överväganden du har att väga mot varandra, men jag hade nog siktat på 15-20 cm. Måtta upp det, det är inte mycket.
 
Ska jag ändå gjuta för platta blir det helt plötsligt motiverat att göra den isolerad då skillnaden i kostnad blir mindre.
20-30 cm ner i ljorden är det fortfarande lätt att gräva och den lilla mängden jord kan jag använda till odling. Att gräva djupare för hand har jag ingen lust med dvs grävare vilket också skulle lösa lastning på bil/flak.
Sen tillkommer total arbetsinsats, tid och kostnad.
Så ingen platta.

Tryckt virke i fasaden är endast för att jag har virket och inget konstigare än så. Precis som jag har skapligt gått om reglar så jag behöver inte fundera på att använda så få som möjligt i bjälklaget.
 
Om den oisolerade boden ska användas för förvaring av gräsklippare, snöslunga och liknande kanske du kan nöja dig med ett "golv" av grus eller trädgårdsplattor?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Det blir trägolv av någon typ.

Så frågan är vad som är tillräcklig höjd på bjälklag respektive golv?
 
Z z_bumbi skrev:
Det blir trägolv av någon typ.

Så frågan är vad som är tillräcklig höjd på bjälklag respektive golv?
Säkrast är ju att ha minst en halvmeter fritt under en plintgrund med träbjälklag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.