Hej,

Ska bygga ett par ljudabsorbenter för att dämpa vardagsrummet. Har forskat lite på nätet och kommit fram till att det som dämpa mest är:

1. Träfiber - https://www.k-rauta.se/produkt/hunton-nativo-isolering-45mm-565x1220/7022611099078
2. Glasull - https://www.hornbach.se/p/isolering...glasull-95-x-560-x-1160-mm-6-5m-cc60/6203040/
3. Stenull - https://www.byggmax.se/stenullsskiva-paroc-solid#1257=90019

Här är en videoguide på hur jag tänkt bygga dem (I videon används stenull):

Någon som har erfarenhet och vet vilket dämpningsmaterial som är mest lämpligast för att bli av med ekoljudet i hemmet?

Alla tips mottages 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
glasspinnen glasspinnen skrev:
Hej,

Ska bygga ett par ljudabsorbenter för att dämpa vardagsrummet. Har forskat lite på nätet och kommit fram till att det som dämpa mest är:

1. Träfiber - [länk]
2. Glasull - [länk]
3. Stenull - [länk]

Här är en videoguide på hur jag tänkt bygga dem (I videon används stenull):
[media]
Någon som har erfarenhet och vet vilket dämpningsmaterial som är mest lämpligast för att bli av med ekoljudet i hemmet?

Alla tips mottages 😊
Stenull funkar bra. Det är tjockleken som bestämmer vilken frekvens den tar. Gör du ribbor framför så tar den lägre frekvenser och diffuserar ljudet.
 
Verkar vara konsensus på audioforum att OC703-isolering är "bäst". Hittar man inte den (och det gör man typ inte i europa) så ska man välja isolering med densitet 40-48kg/m³.

Har tittat nu i dagarna för att bygga till bion/gillestugan och det verkar vara https://www.isover.se/produkter/isover-easy-fasadskiva-32 som är närmst.
 
MrJay
Två stenullskivor 95mm med en luftspalt mellan.
 
e02jr e02jr skrev:
Verkar vara konsensus på audioforum att OC703-isolering är "bäst". Hittar man inte den (och det gör man typ inte i europa) så ska man välja isolering med densitet 40-48kg/m³.

Har tittat nu i dagarna för att bygga till bion/gillestugan och det verkar vara [länk] som är närmst.
Bygger man hemmabio gäller väl samma princip som i en studio. LEDE (LiveEnddeadEnd) där man dämpar som hårdast bakom högtalarna och halva rummet. I den bakre änden öppnar man upp med diffusorer. Det viktigaste är dimensionerna på rummet. Kör man klassisk stereo är Pytagoeriska måtten bra 3-4-5. Är inte riktigt samma i ett multihögtalarsystem. Men det är en annan historia.
 
Bra tips hittills! Tack tack!

Just för min del är det vardagsrummet som behöver dämpas ner. Är öppen planlösning, så både matrum, tv-rum och kök är öppet. Så finns en stor yta som ekar (ca 70kvm). Mycket stora fönster från golv till tak gör saken inte enklare 😉

Jag tänkte först bygga med isover, glasfiber, Men många på olika forum och som köpt färdiga lösningar verkar klaga på att glasfiber ger ifrån sig en doft/lukt, vilket inte känns så hälsosamt.
Det verkar ju vara annars det bästa resultatet. Tråkigt bara om jag bygger 20-30 st paneler och så åker familjen på astma pga det.

Fler tips tas emot! 🙂
Ingen som testat med träfiber? De ska ha bra densitet enligt företaget Hunton. Ca 50kg/m3
 
I Installation skrev:
Stenull funkar bra. Det är tjockleken som bestämmer vilken frekvens den tar. Gör du ribbor framför så tar den lägre frekvenser och diffuserar ljudet.
Det är ju ett eko-ljud så känns som det är låga frekvenser som bör tas bort. Du menar att man bygger ribbor i absorbentpanelen? Har du någon bild på det?
 
glasspinnen glasspinnen skrev:
Det är ju ett eko-ljud så känns som det är låga frekvenser som bör tas bort. Du menar att man bygger ribbor i absorbentpanelen? Har du någon bild på det?
Nej inga bilder tyvärr. Det är över hela frekvensspektrat vill jag påstå. Allt under 120hz blir knepigare att hantera.
 
Hej!
Densiteten har ingen betydelse då man väljer material för absorbering. Det är luftflödesmotståndet som spelar roll. Rockwool flexibatts är mycket bra. Har ett luftflödesmotstånd på 8200 pa*m/s2 och fibrerna är slumpmässigt orienterade. Jag har dessa i min musikstudio. Men för att hjälpa dig behövs mer info. Hur är planlösningen? Har du en bild? Vill du få bort eko i hela vardagsrummet eller i vissa areor?
 
Redigerat:
För övrigt så är det tjockleken på absorbenterna som avgör hur djupt ner de absorberar. Allt beror på vilket resultat du vill åt. Vill du dämpa talröster så behöver det inte vara lika tjockt jämfört med om du vill dämpa musik.
 
J JensHaglof skrev:
För övrigt så är det tjockleken på absorbenterna som avgör hur djupt ner de absorberar. Allt beror på vilket resultat du vill åt. Vill du dämpa talröster så behöver det inte vara lika tjockt jämfört med om du vill dämpa musik.
S S.Strularsson skrev:
[länk]

[länk]
I princip en absorbent och sen en diffusor. Den senare blir en absorbent med isolering bakom. Då är det volymen på springan mellan ribborna och volymen bakom springorna som bestämmer vid vilken frekvens de absorberar ljudet. Det är som att blåsa luft i en flaska. Svänger den mot säg 200 hertz tom så fyller du den med isolering så absorberar den 200 hz. Sen beror allt på vad man vill absorbera och diffusera.
Men byggvaruhusens akustikpaneler är vad dem är. 30% funktion och 70% tro på funktion. Har fortfarande inte sett än trovärdig mätning av efterklang, reduktion eller hänvisning till vilka frekvensomfång som de jobbar i så siffrorna kan vara i underkant
 
Himla nyfiken på hur det blev till sist! Vad valde du? Nöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.