E ehlinm skrev:
Hej!
Jag är inte särskilt kunnig inom området så hoppas jag kan få lite hjälp.

Har köpt ett enplanshus på 125 kvm från 1977 där elen är därefter. Idag är det ett proppskåp med bruna proppar, har tidigare bara sett vita så visste inte ens att en annan färg existerade.
Det är jordat till badrum och tvättstuga, och till kök. Enligt mäklare så ska det inte vara tygbeklädda kablar pga husets byggnadsår.

Vill byta ut allt som har med elen att göra så den blir modern. Alltså ny elcentral, jordade uttag osv.
Tanken är att det ska dras till befintliga uttag, men blir det krångligt ifall jag ångrar mig längre fram och skulle vilja ha något extra vägguttag i exempelvis vardagsrum?

Och ni som är kunniga inom området, låter detta arbete som "peace of cake" för en elektriker? Hur många arbetsdagar kan detta ta på ett ungefär att utföra?
Kostnadsmässigt, vad är rimligt?
Kommer såklart ta in offert från firmor men i dagsläget har jag inte fått tillgång till huset än så kan inte visa upp det.
Lätt å ge dej ett svar :
Anlita en El installatör. Du är väl inte godkänd ssom installatör !?
 
  • Wow
Kling 1 och 2 till
  • Laddar…
E ehlinm skrev:
Hej!
Jag är inte särskilt kunnig inom området så hoppas jag kan få lite hjälp.

Har köpt ett enplanshus på 125 kvm från 1977 där elen är därefter. Idag är det ett proppskåp med bruna proppar, har tidigare bara sett vita så visste inte ens att en annan färg existerade.
Det är jordat till badrum och tvättstuga, och till kök. Enligt mäklare så ska det inte vara tygbeklädda kablar pga husets byggnadsår.

Vill byta ut allt som har med elen att göra så den blir modern. Alltså ny elcentral, jordade uttag osv.
Tanken är att det ska dras till befintliga uttag, men blir det krångligt ifall jag ångrar mig längre fram och skulle vilja ha något extra vägguttag i exempelvis vardagsrum?

Och ni som är kunniga inom området, låter detta arbete som "peace of cake" för en elektriker? Hur många arbetsdagar kan detta ta på ett ungefär att utföra?
Kostnadsmässigt, vad är rimligt?
Kommer såklart ta in offert från firmor men i dagsläget har jag inte fått tillgång till huset än så kan inte visa upp det.
Gissar att det kan kosta mellan 50 å 100 tkr. Ta in 3 olika offerter. Kolla referenser.
 
E ekmariek skrev:
Lätt å ge dej ett svar :
Anlita en El installatör. Du är väl inte godkänd ssom installatör !?
Av den anledningen så ställdes min fundering för att få svar från personer kunniga inom el. Vad jag kan se så har jag inte skrivit något som antyder att jag är godkänd som installatör eller att jag inte hade tänkt ta in en som är godkänd för att utföra arbetet.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
E ekmariek skrev:
Gissar att det kan kosta mellan 50 å 100 tkr. Ta in 3 olika offerter. Kolla referenser.
Tack för svar! 😊 Vi bytte elcentral i samband med inflytt, resterande kommer förmodligen ses över/bytas när den stora renoveringen gällande kök och vardagsrum blir av.
 
E ekmariek skrev:
Gissar att det kan kosta mellan 50 å 100 tkr. Ta in 3 olika offerter. Kolla referenser.
Anlita el-installatör för bedömning = betala för onödiga saker.
Ta in 3 olika offerter är nästan helt omöjligt idag. Man kan vara glad om dom dyker upp vid avtalad tid.
 
Redigerat:
E ehlinm skrev:
Tack för svar! 😊 Vi bytte elcentral i samband med inflytt,
JA, det var ett tag sedan denna tråd var aktuell 😕
E ehlinm skrev:
resterande kommer förmodligen ses över/bytas när den stora renoveringen gällande kök och vardagsrum blir av.
Sannolikt finns inget behov alls att byta några ledningar. Eller något annat i elsystemet. Om det inte är trasigt. Eller man vill ha ett annat utseende. Smart att fokusera på det som gör skillnad istället i det nya huset.
 
E ekmariek skrev:
Lätt å ge dej ett svar :
Anlita en El installatör. Du är väl inte godkänd ssom installatör !?
Du får inte jobba med fasta installationer utan att vara aktoriserad !
Läs elföreskrifterna !
I sämsta fall ger inte försäkringsbolaget normal ersättning vid olycka, typ brand.
 
E ekmariek skrev:
Du får inte jobba med fasta installationer utan att vara aktoriserad !
Läs elföreskrifterna !
I sämsta fall ger inte försäkringsbolaget normal ersättning vid olycka, typ brand.
Arbetet är klart för länge sedan. Elcentralen är bytt.
 
Fairlane
E ekmariek skrev:
Du får inte jobba med fasta installationer utan att vara aktoriserad !
Läs elföreskrifterna !
I sämsta fall ger inte försäkringsbolaget normal ersättning vid olycka, typ brand.
Letar du aktivt upp äldre trådar för att skriva att folk inte fått göra saker, fast de redan skrivit att de inte ska göra något, bara vill veta mer?

Kolla datumet kanske?
Sen svara dig själv?

För övrigt kan man visst få göra saker i den fasta installationen utan att vara auktoriserad. Ett försäkringsbolag kan helt klart ge lägre ersättning vid brand om elarbeten är felaktigt utförda, men det gäller oavsett vem som utfört det. På samma sätt är ett korrekt arbete korrekt, även om det utfördes av någon som inte fick.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
JA, det var ett tag sedan denna tråd var aktuell 😕

Sannolikt finns inget behov alls att byta några ledningar. Eller något annat i elsystemet. Om det inte är trasigt. Eller man vill ha ett annat utseende. Smart att fokusera på det som gör skillnad istället i det nya huset.
Håller helt med !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.