Hej!

Jag har en villa från 30-talet och håller just nu på att renovera ett rum där jag har tagit bort Treetex-skivorna. Bakom Treetexen finns liggande plank. Jag planerar att regla upp och sätta gips på väggarna. På åtminstone en vägg tänker jag tilläggsisolera med mineralull.

Min fråga är om jag behöver använda en ångbroms? ChatGPT menar att jag bör använda det, men jag är osäker och skulle vilja höra era erfarenheter och tankar om hur man bäst gör i en äldre villa.

Tack på förhand!
 
BigR
När jag river tretex och plockar ut gammal isolering ur en vägg häftar jag ny vindduk från insidan av yttervägg sedan mineralull, plywood, triofol ångspärr och sist gips. Har frånluftsventilation, så det är undertryck i huset. Isoleringstjockleken varierar mellan 10-15cm, beroende på dagsform för hur mycket jag ids isolera. Allt är bättre än orginal 7cm wellpapp från 50-talet.

Tror inte att chatGPT kan skörda något vettigt i detta ämne. Ångbroms i måttligt isolerade hus med konstant uppvärmning och ventilation motiveras i regel med någon sorts magi.
 
J Joshua Dalton skrev:
Hej!

Jag har en villa från 30-talet och håller just nu på att renovera ett rum där jag har tagit bort Treetex-skivorna. Bakom Treetexen finns liggande plank. Jag planerar att regla upp och sätta gips på väggarna. På åtminstone en vägg tänker jag tilläggsisolera med mineralull.

Min fråga är om jag behöver använda en ångbroms? ChatGPT menar att jag bör använda det, men jag är osäker och skulle vilja höra era erfarenheter och tankar om hur man bäst gör i en äldre villa.

Tack på förhand!
Det för varken från eller till i ett rum om hela huset är utan broms eller spärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det för varken från eller till i ett rum om hela huset är utan broms eller spärr.
Ja, men ingen annan rum har gips. Kommer det inte påverka?
Kan addera att jag har ingen ventilation så att säga.
 
J Joshua Dalton skrev:
Ja, men ingen annan rum har gips. Kommer det inte påverka?
Kan addera att jag har ingen ventilation så att säga.
Absolut inte ångspärr. Det räcker med inget eller ångbroms. Ventilation är bra att ha har jag hört… ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.