Hej!

Igår började jag sätta upp ett öppet förvaringssystem i hallen och skulle fortsätta med det idag. Idag insåg jag att där monteringsskenan och väggskenan ska sitta finns det el indraget - upptäckten gjordes mha regelsökare.

Nu till min fråga: vågar man borra och plugga inom det markerade området för att sätta upp skenorna? Finns det någon sakkunnig som vet hur djupt elen sitter inne i väggen?

Mvh
Jonatan
 
  • Vägg i en hall med ett rödmarkerat område som misstänks innehålla elledningar. Regelsökare har använts för att upptäcka detta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Twentytipsyone skrev:
där monteringsskenan och väggskenan ska sitta finns det el indraget - upptäckten gjordes mha regelsökare.
Då är det väl bara att undvika att borra där det indikeras el.🤔
T Twentytipsyone skrev:
Nu till min fråga: vågar man borra och plugga inom det markerade området för att sätta upp skenorna?
Svar: Ja. Eller det är väl individuellt vad man vågar förstås...
T Twentytipsyone skrev:
Finns det någon sakkunnig som vet hur djupt elen sitter inne i väggen?
Svar: Nej. Hur skulle någon annan än de som byggt huset veta? Men normalt lägger man elen mitt i väggen. För att det skall kunna gå att skruva/spika. Och så att man inte skall behöva vara orolig för det. Och för att undvika el-skador. På hus och boende.
 
Vad som är normalt är vanskligt att säga. Jag kan hävda att normalt ligger rören dikt an bakom väggskivan.

Hur gammalt är huset (elanläggningen)? På 70-90-talet inbillar jag mig att man var ordentlig och lade rören längs rummets kanter och rakt mot dosor. Så vad finns ovanför och under denna röda rektangel? Även baksidan av väggen kan vara av intresse.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad som är normalt är vanskligt att säga. Jag kan hävda att normalt ligger rören dikt an bakom väggskivan.

Hur gammalt är huset (elanläggningen)? På 70-90-talet inbillar jag mig att man var ordentlig och lade rören längs rummets kanter och rakt mot dosor. Så vad finns ovanför och under denna röda rektangel? Även baksidan av väggen kan vara av intresse.
Huset är byggt 1970 och jag skulle gissa på att elanläggningen är lika gammal. Ovanför rektangeln finns taklist och under finns golvlist

Jag tycker det är anmärkningsvärt att regelsökaren ger utslag på elledningen för ett spann på ca 30-40 cm när man för den över väggen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad som är normalt är vanskligt att säga. Jag kan hävda att normalt ligger rören dikt an bakom väggskivan.

Hur gammalt är huset (elanläggningen)? På 70-90-talet inbillar jag mig att man var ordentlig och lade rören längs rummets kanter och rakt mot dosor. Så vad finns ovanför och under denna röda rektangel? Även baksidan av väggen kan vara av intresse.
Normalt lägger man inte elen direkt bakom skivan utan borrar normalt mitt i regeln
 
T Twentytipsyone skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att regelsökaren ger utslag på elledningen för ett spann på ca 30-40 cm när man för den över väggen.
Jag tror inte man kan lita på en regelsökare som kostar mindre än typ 5000 kr.
 
J Johan456 skrev:
Normalt lägger man inte elen direkt bakom skivan utan borrar normalt mitt i regeln
Precis.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad som är normalt är vanskligt att säga.
Verkligen!😄
 
T Twentytipsyone skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att regelsökaren ger utslag på elledningen för ett spann på ca 30-40 cm när man för den över väggen.
Som med alla verktyg kräver det kunskap, övning och erfarenhet att använda dem rätt. Jag får en känsla av att du inte är så van vid denna regelsökare. Så det kanske har sin förklaring?

Men det är ganska lätt att testa hur bra den är. Bara att be en medhjälpare lägga en förlängningssladd i ett mönster på golvet och dölja den under en skiva. Varpå du söker och ser hur exakt du kan hitta sladden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.