Hej! Ny husägare och ny på det mesta. Blandaren läcker så vill byta ut den. 16cm mellan vägguttagen, jag har förstått att det betyder 160cc (?). Kan jag köpa en blandare som har 160cc eller behöver jag tänka något annat här? Se bilder. Tänker att metallbrickan ska sitta kvar.
Tack!
Erik
 
  • Metallbricka monterad mot en kaklad vägg med två vägguttag för anslutning av blandare, avståndet mellan uttagen är 160 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kromfärgad duschblandare med en hand som håller i temperaturvredet. Två duschslangar är anslutna till blandaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara köpa en 160 mm. tänk på hur anslutningen till duschen är upptill eller nertill
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
stort tack för snabbt svar!
 
J jonaserik skrev:
Bara köpa en 160 mm. tänk på hur anslutningen till duschen är upptill eller nertill
Jag köpte den här men den fungerade inte för att hålen i väggen var för stora. https://hillceramic.se/shop/badrum/...=47d1c3cb03149b02bc09e0dc3445186e&fo_s=gplase

Tänkte jag skulle köpa Ikeas https://www.ikea.com/se/sv/p/brogrund-termostatblandare-foer-bad-dusch-foerkromad-90393343/ men undrar om det blir samma.. det ser ut som att den ska installeras direkt i väggen snarare än i en sådan blandarhållare som jag har?
Tack!
 
BirgitS
C Carva skrev:
Jag köpte den här men den fungerade inte för att hålen i väggen var för stora. [länk]
Den ser ut att vara cc 150 mm och då har den fel sorts anslutningar. Ikeas verkar också vara cc 150.
 
  • Gilla
Carva
  • Laddar…
Den första är 150.

Ikeas verkar vara justerbar för både 150 och 160.

Jag hade personligen satsat på en blandare av ett känt märke och inte Ikea. Men det är jag.
 
  • Diagram med mått för installation av en armatur eller blandare, med ett avstånd på 150 mm och en vinkel på 90 grader, från deante.eu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carva
  • Laddar…
Grymt tack! Men den hillceramic skrev också att man skulle kunna vrida på de böjda delarna så att den skulle kunna gå som 160cc förstod jag det som (men hålen var då för små för vägghålen). Jag är därför orolig att det ska bli samma problem med Ikeas som också verkar kunna anpassas för 150 eller 160 på samma sätt.. Vill egentligen köpa ett bättre märke men behöver hitta något relativt billigt! Tack!
Erik
 
  • Produktdetaljer för artikel BDDE0231 på HillCeramics webbplats, inklusive lagerstatus, returinformation, kollektion och CC-mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för installation av väggmonterad blandare och vattenrör med möjlighet att anpassa avståndet mellan hålen till 150 mm eller 160 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
BirgitS
150 mm cc är standard i stora delar av Europa. Det finns excenterkopplingar som man kan köpa för att göra om från 160 till 150 och som då samtidigt ser till att anpassa mellan storleken och typen på svenska hål i väggplattan och det som är standard för 150.
 
  • Gilla
Carva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.