Hmm då var de dax igen☹️

Jag har två problem:

1. **Avbruten skruv:** Skruven har gått av och sitter kvar i hålet. Jag har läst att man kan borra ut den, men den är så liten att jag är rädd att förstöra hela hålet. Någon som har ett bättre knep?

2. **Söndergängat hål:** Det nedre skruvhålet är helt utslitet, inget fäster längre.

Det satt ett gammalt handtag här med fyra skruvar, men nu när jag bytte till ett modernare med två skruvar har båda hålen gett upp. Hur får jag handtaget att sitta igen?

Alla smarta tips tas tacksamt emot! 🙏
 
  • Närbild på två söndergängade skruvhål i en vägg, med markerade problemområden som avbruten skruv och utslitna gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avbruten skruv hålls i handen, visande den skadade gängan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sysmali
Nedre hålet. Hade samma problem. Proppade i tändstickor/tandpetare tillsammans med träklister. Lät torka. Skruvade tillbaka handtaget och det har hållit i flera år.

Övre hålet. Behöver du verkligen få ut skruven? Om inte, gör likadant som jag beskrev ovan.
 
Ofta går det att dra skruven lite snett om det sitter an avbruten skruv kvar.

Angående spanjoletten med fyra skruvhål för handtag så finns det lite olika lösningar.
Ofta går det att borra och gänga för en skruv i låshuset så som den tidigare infästningen om man kontrollerar låshuset så kan det även vara möjligt att borra rakt igenom låshuset men borra aldrig utan att först kontrollera låshuset och lossa spanjoletten och se till att det inte finns några borrspån i låshuset.
Det är väldigt gamla spanjoletter som har denna fastsättningen och det finns olika sorters låshus så därför är det svårt att svara generellt.
Det stora problemet är att det inte finns speciellt mycket trä att fästa handtaget i och det jag som låssmed hade svarat på en direkt fråga är att du bör använda underläggsbricka 4285 istället för att borra.
 
  • Gilla
skywalker75
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ofta går det att dra skruven lite snett om det sitter an avbruten skruv kvar.

Angående spanjoletten med fyra skruvhål för handtag så finns det lite olika lösningar.
Ofta går det att borra och gänga för en skruv i låshuset så som den tidigare infästningen om man kontrollerar låshuset så kan det även vara möjligt att borra rakt igenom låshuset men borra aldrig utan att först kontrollera låshuset och lossa spanjoletten och se till att det inte finns några borrspån i låshuset.
Det är väldigt gamla spanjoletter som har denna fastsättningen och det finns olika sorters låshus så därför är det svårt att svara generellt.
Det stora problemet är att det inte finns speciellt mycket trä att fästa handtaget i och det jag som låssmed hade svarat på en direkt fråga är att du bör använda underläggsbricka 428
1 123abc skrev:
Ofta går det att dra skruven lite snett om det sitter an avbruten skruv kvar.

Angående spanjoletten med fyra skruvhål för handtag så finns det lite olika lösningar.
Ofta går det att borra och gänga för en skruv i låshuset så som den tidigare infästningen om man kontrollerar låshuset så kan det även vara möjligt att borra rakt igenom låshuset men borra aldrig utan att först kontrollera låshuset och lossa spanjoletten och se till att det inte finns några borrspån i låshuset.
Det är väldigt gamla spanjoletter som har denna fastsättningen och det finns olika sorters låshus så därför är det svårt att svara generellt.
Det stora problemet är att det inte finns speciellt mycket trä att fästa handtaget i och det jag som låssm
1 123abc skrev:
Ofta går det att dra skruven lite snett om det sitter an avbruten skruv kvar.

Angående spanjoletten med fyra skruvhål för handtag så finns det lite olika lösningar.
Ofta går det att borra och gänga för en skruv i låshuset så som den tidigare infästningen om man kontrollerar låshuset så kan det även vara möjligt att borra rakt igenom låshuset men borra aldrig utan att först kontrollera låshuset och lossa spanjoletten och se till att det inte finns några borrspån i låshuset.
Det är väldigt gamla spanjoletter som har denna fastsättningen och det finns olika sorters låshus så därför är det svårt att svara generellt.
Det stora problemet är att det inte finns speciellt mycket trä att fästa handtaget i och det jag som låssmed hade svarat på en direkt fråga är att du bör använda underläggsbricka 4285 istället för att borra.
ed hade svarat på en direkt fråga är att du bör använda underläggsbricka 4285 istället för att borra.5 istället för a
1 123abc skrev:
Hej 123abc!

Jag skulle vilja få din åsikt om en offert jag har fått för att byta ut dörrhandtaget mot ett kodlås. Du verkar ha mycket erfarenhet som låssmed, så jag undrar om offerten är rimlig. De säger att arbetet tar cirka 6 timmar, och jag förstår att det kan vara utmanande med spanjolettsystemet.

Har du några tips på hur jag kan förhandla ner priset? Jag laddar upp offerten, och om du har tid att ta en titt skulle det vara väldigt uppskattat!

Ni andra är självklart välkomna att komma med synpunkter på offerten jag har fått.

Tack på förhand!
[bild]
Offert på 12 076 kr med datum 2024-09-24, innehållande artiklar som handtag, brygga, manöverpanel, arbete och servicebil samt mervärdesskatt inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är offerten på 12000kr 😟
 
Vill du ha det som framgår i offerten?
Där är ett batteridrivet kodhandtag för insidan samt en knappsats som troligen är tänkt att användas från utsidan.
Det är även en Yale connect för att ansluta till wifi för att kunna öppna med en smart-telefon.

Sedan var det en slö montör eller så är det en längre resa med reseersättning inbakat i arbetstiden.
Jag hade räknat 2 arbetstimmar för det i offerten, 1h för montage och resterade tid är för att driftsätta och instruera kunden, allt över 3h finner jag oförsvarbart.
6h med den höga timdebiteringen hade jag aldrig accepterat.

Beskriv hur du vill att det ska fungera så kanske det finns en mer prisvärd lösning samt bör du begära offert från fler installatörer.
Kan du installera själv?
Vill du ha ett smart lås som du kan öppna med mobilen och handtag även från utsidan eller endast ha en fungerande dörr där handtaget sitter fast.

Om du endast vill att handtaget ska sitta fast så köper du Underläggsbricka 4285 och skruvar fast och om fyrkantspinnen mot all förmodan skulle bli för kort när underläggsbrickan används så får du köpa ett nytt handtag.
Sedan bjuder du ut familjen på en bra restaurang och du har fortfarande mer i plånboken när du kommer hem än om du accepterat den offerten.
 
Redigerat:
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D
1 123abc skrev:
Vill du ha det som framgår i offerten?
Där är ett batteridrivet kodhandtag för insidan samt en knappsats som troligen är tänkt att användas från utsidan.
Det är även en Yale connect för att ansluta till wifi för att kunna öppna med en smart-telefon.

Sedan var det en slö montör eller så är det en längre resa med reseersättning inbakat i arbetstiden.
Jag hade räknat 2 arbetstimmar för det i offerten, 1h för montage och resterade tid är för att driftsätta och instruera kunden, allt över 3h finner jag oförsvarbart.
6h med den höga timdebiteringen hade jag aldrig accepterat.

Beskriv hur du vill att det ska fungera så kanske det finns en mer prisvärd lösning samt bör du begära offert från fler installatörer.
Kan du installera själv?
Vill du ha ett smart lås som du kan öppna med mobilen och handtag även från utsidan eller endast ha en fungerande dörr där handtaget sitter fast.

Om du endast vill att handtaget ska sitta fast så köper du Underläggsbricka 4285 och skruvar fast och om fyrkantspinnen mot all förmodan skulle bli för kort när underläggsbrickan används så får du köpa ett nytt handtag.
Sedan bjuder du ut familjen på en bra restaurang och du har fortfarande mer i plånboken när du kommer hem än om du accepterat den offerten.
Älskar internet. Ett så bra svar!
 
1 123abc skrev:
Vill du ha det som framgår i offerten?
Där är ett batteridrivet kodhandtag för insidan samt en knappsats som troligen är tänkt att användas från utsidan.
Det är även en Yale connect för att ansluta till wifi för att kunna öppna med en smart-telefon.

Sedan var det en slö montör eller så är det en längre resa med reseersättning inbakat i arbetstiden.
Jag hade räknat 2 arbetstimmar för det i offerten, 1h för montage och resterade tid är för att driftsätta och instruera kunden, allt över 3h finner jag oförsvarbart.
6h med den höga timdebiteringen hade jag aldrig accepterat.

Beskriv hur du vill att det ska fungera så kanske det finns en mer prisvärd lösning samt bör du begära offert från fler installatörer.
Kan du installera själv?
Vill du ha ett smart lås som du kan öppna med mobilen och handtag även från utsidan eller endast ha en fungerande dörr där handtaget sitter fast.

Om du endast vill att handtaget ska sitta fast så köper du Underläggsbricka 4285 och skruvar fast och om fyrkantspinnen mot all förmodan skulle bli för kort när underläggsbrickan används så får du köpa ett nytt handtag.
Sedan bjuder du ut familjen på en bra restaurang och du har fortfarande mer i plånboken när du kommer hem än om du accepterat den 😭


Tack för ditt ärliga svar och informationen om produkterna. Jag är väl bekant med Yale, då jag har installerat två stycken i mitt hem, båda Yale Doorman V2. Dessa installationer har dock gjorts på nya, moderna ytterdörrar utan spanjolett.

Jag är nu ute efter ett smartlås för min lägenhet, eftersom jag behöver kunna fjärrstyra in- och utgångar.

Om jag börjar från början, kanske det blir tydligare varför jag vill installera ett smartlås på balkongdörren.

Egentligen skulle jag helst vilja montera ett smartlås på ytterdörren, men efter att ha varit i kontakt med både dörråterförsäljare och Yale Doorman-support, fick jag svaret från Yale att "för att installationen ska fungera korrekt på din säkerhetsdörr behöver du en specifik espagnolette."

Efter att ha fått detta svar kontaktade jag ett dörrföretag, som i sin tur kontaktade återförsäljaren Daloc. De kom fram till att det visserligen finns en MPL spanjolett som fungerar med Yale, men de kunde inte garantera att den passar på min befintliga dörr. Min kontakt hos dörrföretaget avböjde därför att offerera ett byte av spanjolett, eftersom de inte kunde lova ett bra resultat.

De föreslog att om ett byte skulle vara möjligt, kan det kräva vissa modifieringar, vilket innebär att en låssmed bör utföra arbetet. De rekommenderade att jag antingen kontaktar en lokal låssmed eller ser om Yale kan rekommendera någon.

Jag har dock kontaktat några låssmeder utan att få något svar. Det har varit svårt att hitta en låssmed, och jag funderar på att lägga upp bilder på min säkerhetsdörr för att se om det finns fler tips om det är möjligt att byta ut spanjoletten.

Egentligen vill jag inte ha en säkerhetsdörr med funktionen att behöva dra upp handtaget för att låsa, eftersom det verkar komplicerat att montera ett smartlås. Assa-lås med 360-graders vridning gör det också svårt för smartlås. Jag skulle föredra att montera Danalock V3 eller Yale Doorman V3, men det verkar omöjligt på min nuvarande dörr.

Jag fick en offert på en ny Daloc S43-dörr med en anpassad Yale V3 för 30 000 kr, monterat och klart, men det var för dyrt. Många tänker kanske att det är onödigt att byta ut säkerhetsspanjoletten på min dörr eftersom det ger bra inbrottsskydd. Men jag är inte orolig för inbrott, då lägenheten ofta är uthyrd, och jag vill göra in- och utcheckningen smidigare.

Då det var för dyrt att montera smartlås på ytterdörren, tänkte jag istället montera smartlås på balkongdörren, då lägenheten är på markplan. Tydligen är det också ett komplicerat jobb, och jag fick följande offert.

**Ett företag, som ligger cirka 15 km från lägenheten i en närförort till Stockholm, gav mig en offert på 12 000 kr för installationen.**

Jag kan gärna betala 8-10 000 kr inklusive lås och montering om det gäller ytterdörren, men 12 000 kr för balkongdörren är inte en smart affär, då balkongdörren snart behöver bytas ut. (50år)

Så, hur gör jag för att få ett smartlås på ytterdörren? 🧐

1-Hur monterar man bort spanjolett

2-Handtag som inte behöver dras upp för o låsa

3-Samt tabort 360 nyckel vridfunktionen vid låsning

Bifogar bilder på ytterdörren 🫣
Ytterdörr i brun träfinish med flera lås- och säkerhetsdetaljer, halvt öppnad in mot en hall, omgiven av vit dörrkarm och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en del av en säkerhetsdörr med märkningen "Made in Sweden Patent", där låsets mekanism och etikett är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och vit skylt på en säkerhetsdörr från Daloc med märkningen SS-ENV 1627 MK3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.