Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, alla dessa funkar.

Det som är skillnaden med en Alliance-fläkt för villa mot en vanlig köksfläkt är att den har en extra styrtråd som kopplas mot takfläkten. Sedan finns det två lägen för att styra takfläkten/frånluftsventilationen och 3 lägen för att styra köksfläkten i sig och samtidigt takfläkten. På nya fläktar kan det även finnas tillfällig forcering.

Ett tips i övrigt kan vara att sätta två reläpuckar vid köksfläkten och en trådlös tryckknapp i badrummet för att kunna forcera ventilationen när man duschar eller gör nummer 2 i badrummet. Då slipper man behöva gå till köket för att starta forcering.

Jag själv bor i bostadsrätt och faktiskt har en likadan ventilationslösning. Hos oss så har vi en spott i duschen och 10 sekunder efter att man tänt den så startar forcering av ventilation automatiskt och efter att man släckt spotten så är det en eftergångstid på 5 min innan den återgår till grundflöde.
Oerhört skönt att alltid ha välventilerat när man duschar utan att behöva tänka på att springa till köket innan man kliver in i duschen.

//Patrik
Hej! ( cv= centralventilation)
Nu är detta en gammal tråd men vi ska bygger om köket och ska hitta en alliancefläkt. Tyvärr är det inte stort utbud men förhoppningsvis hittar vi något. Det jag inte tycker är bra är att man inte kan styra fläkten från badrummet. Tycker därför din lösning med reläpuckar låter intressant då man ju inte vill springa till köket för att sätta på cv .

Jag berättade det för ventilationskillen som skulle komma hit och titta men han sa att han inte fattade var det var. Skrev även och frågade om ett alternativ var att man kunde sära så man satte centralventilationen på en switch som man placerade nära badrummet och om de var möjligt var tidsstyrd eller i bästa fall styrdes av fukten. Och att man då kunde ha en kolfilterfläkt som köksfläkt utan att behöva göra något med ventilationssystemet annat än att koppla in cv till switchen .

Det tredje alternativet att bygga en separat ventilationsrör för köksfläkten och täppa igen från köket till övriga ventiler ser jag som en väldigt dyr lösning utan att veta vad som krävs.

Mitt önskemål är att kunna styra centralventilationen från badrummen.

Ventilationskillen var inte med på vad jag menade. Jag trodde detta var något som gemene ventillationsarbetare visste om. Han jobbar på en bra firma och många har rekommenderat honom så därför undrar jag om jag förklarar så dåligt och att det finns någon anann jargong som gör att han kan förstå vad jag menar.
 
M Mammatilltre skrev:
Hej! ( cv= centralventilation)
Nu är detta en gammal tråd men vi ska bygger om köket och ska hitta en alliancefläkt. Tyvärr är det inte stort utbud men förhoppningsvis hittar vi något. Det jag inte tycker är bra är att man inte kan styra fläkten från badrummet. Tycker därför din lösning med reläpuckar låter intressant då man ju inte vill springa till köket för att sätta på cv .

Jag berättade det för ventilationskillen som skulle komma hit och titta men han sa att han inte fattade var det var. Skrev även och frågade om ett alternativ var att man kunde sära så man satte centralventilationen på en switch som man placerade nära badrummet och om de var möjligt var tidsstyrd eller i bästa fall styrdes av fukten. Och att man då kunde ha en kolfilterfläkt som köksfläkt utan att behöva göra något med ventilationssystemet annat än att koppla in cv till switchen .

Det tredje alternativet att bygga en separat ventilationsrör för köksfläkten och täppa igen från köket till övriga ventiler ser jag som en väldigt dyr lösning utan att veta vad som krävs.

Mitt önskemål är att kunna styra centralventilationen från badrummen.

Ventilationskillen var inte med på vad jag menade. Jag trodde detta var något som gemene ventillationsarbetare visste om. Han jobbar på en bra firma och många har rekommenderat honom så därför undrar jag om jag förklarar så dåligt och att det finns någon anann jargong som gör att han kan förstå vad jag menar.
Att göra som jag gjort är ingen färdig lösning utan något en elektriker måste bygga ihop själv. Den etablerade lösningen är att gå till köket innan man ska duscha... Det kan vara därför som ventilationsmontören inte har koll på denna lösningen.

Det allra bästa kan ju vara att styra efter fuktnivå i badrummet (jag ska själv komplettera med en temp- och fuktsensor i vårt badrum och programmera om vår lösning) och då skulle Shelly eller Wiser kunna vara lämpliga system för att bygga den funktionen (om ni inte har något annat lämpligt system redan). Ni kan prata med er elektriker för att få hjälp.

Skulle man bygga lösningen med Wiser från Schneider Electric så skulle ni kunna ha en trådlös temp- och fuktsensor i badrummet och en strömställarpuck vid köksfläkten. Då kan man skapa en automation i Wiser-appen som slår på strömställarpucken om fuktnivån överstiger en viss nivå.

Viktigt att tänka på är att strömställarpucken måste i sin tur styra ett växlande relä (t.ex. Eltako har lämplig reläpuck). Om man kopplar styrtråden från köksfläkten och takfläkten direkt till strömställarpucken så kommer köksfläkten gå sönder.
På det växlande relät kan utgången kopplas mot takfläkten, medans styrtråden från köksfläkten och fast fas kopplas till varsin ingång. Vid opåverkat läge på relät så styr stegtransformatorn i köksfläkten takfläkten i olika hastigheter, medans om strömställarpucken drar relät så blir det i stället fas fas och 230V och där med full hastighet på takfläkten.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.