Behöver råd från er kloka forumiter.

Bygger attefallare i stugan. Lite förutsättningar;
Inget vatten eller avlopp i storstugan.

I nya attefallaren är det kök, toalett och dusch samt varmvattenberedare.

Kök och toalett delar innervägg. Allt vatten och avlopp finns där.

Blir matta på golv/vägg i badrummet.

Just nu har kommunen inte krav på vattenmätare men försök pågår med vattenmätare och sannolikheten är stor att det blir ett krav inom några år.

Tänker därför förbereda för vattenmätare i attefallaren. Blir endel kopplingar så för att dölja och spara plats så tänkte jag mig ett LK Vattenmätarskåp UNI 8/6. Vatten i RiR.

Ska jag sätta luckan in mot badrummet eller mot köket? skvallerröret går oavsett ut i badrummet.

Om köket, kan man ha luckan bakom kylskåp eller spis?
 
D Dolset skrev:
Behöver råd från er kloka forumiter.

Bygger attefallare i stugan. Lite förutsättningar;
Inget vatten eller avlopp i storstugan.

I nya attefallaren är det kök, toalett och dusch samt varmvattenberedare.

Kök och toalett delar innervägg. Allt vatten och avlopp finns där.

Blir matta på golv/vägg i badrummet.

Just nu har kommunen inte krav på vattenmätare men försök pågår med vattenmätare och sannolikheten är stor att det blir ett krav inom några år.

Tänker därför förbereda för vattenmätare i attefallaren. Blir endel kopplingar så för att dölja och spara plats så tänkte jag mig ett LK Vattenmätarskåp UNI 8/6. Vatten i RiR.

Ska jag sätta luckan in mot badrummet eller mot köket? skvallerröret går oavsett ut i badrummet.

Om köket, kan man ha luckan bakom kylskåp eller spis?
Ingen som har tankar/synpunkter?
 
Luckan bör ju vara tillgänglig så mot badrummet isåfall
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Luckan bör ju vara tillgänglig så mot badrummet isåfall
Jag har bara erfarenheter av LKs fördelarskåp och de monteras normalt inte i våtutrymmen även om anpassad lucka för det sannolikt nu finns som tillval.

Jag hade hellre satt fördelarskåpet i köket.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Luckan bör ju vara tillgänglig så mot badrummet isåfall
F fribygg skrev:
Jag har bara erfarenheter av LKs fördelarskåp och de monteras normalt inte i våtutrymmen även om anpassad lucka för det sannolikt nu finns som tillval.

Jag hade hellre satt fördelarskåpet i köket.
Har att välja på bakom kylskåp,spisen eller bakom ett köksskåp med lådor. Var hade du valt?
 
D Dolset skrev:
Har att välja på bakom kylskåp,spisen eller bakom ett köksskåp med lådor.
Bakom kylskåpet är väl lätt att få till rätt höjd för vattenmätarkonsollen men lite jobbigt att behöva ta ut kylen om mätaren ska läsas av?
 
F fribygg skrev:
Bakom kylskåpet är väl lätt att få till rätt höjd för vattenmätarkonsollen men lite jobbigt att behöva ta ut kylen om mätaren ska läsas av?
Jo men det blir nog mätare med fjärravläsning. Om inte så blir det ett tillfälle att städa bakom kylen. Då blir nog den lösningen.
 
Plackering i badrum är väl inte direkt ovanligt iallafall inte vid renoveringar dock så får dom inte placeras i våtzon 1 och då avstängningen sitter i samma skåp så bör det ju vara snabbt att komma åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.