Vi har nyligen blivit ägare till en stuga med en ovanlig typ av dörrhandtag.
Ena handtaget har nu gått sönder och behöver ersättas eller lagas, men då låset inte har en vanlig fyrkantig roddarpinne utan en rund stång (20mm diameter) så kan jag inte hitta ett handtag som passar.

Stången sitter fast och låset har en elektronisk kortläsare på utsidan som enligt förre ägaren inte har funkat på många år. Den delen bryr jag mig inte om, men jag vill ha ett nytt handtag som passar på den runda stången.
Tacksam för hjälp!
Närbild på ytterdörrens lås med en rund metallstång (20mm diameter) som sticker ut, bredvid en elektronisk kortläsare som inte fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt dörrhandtag av aluminium, avbildat i en hand, med delvis avbruten ända som visar en rund invändig stång. Bakgrunden är en ytterdörr och ett dörrmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Låter som ypperligt tillfälle att byta hela kistan med handtag och allt och därmed eliminera två problem på samma gång. Troligtvis billigare också. En kortläsare som KAN öppna en dörr, men inte fungerar låter inte särskilt säker heller.

Välkommen till Byggahus!
 
  • Gilla
CoolKingM och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter som ypperligt tillfälle att byta hela kistan med handtag och allt och därmed eliminera två problem på samma gång. Troligtvis billigare också. En kortläsare som KAN öppna en dörr, men inte fungerar låter inte särskilt säker heller.

Välkommen till Byggahus!
Tack! Men jag föredrar att byta handtaget framför att byta låset.
Vi har flera nycklar som isåfall måste bytas och om vi sätter igång och försöker demontera det är jag inte säker på att ett nytt konventionellt lås passar dörren. Kortläsaren är helt död och kan inte öppna dörren. Att byta lås och eventuellt dörr är något vi kanske gör längre fram.

Någon som har sett liknande lås eller Vet vart man kan vända sig?
 
Vad jag kan se så är det en europa låscylinder i dörren vilket betyder att det är något som är importerat.
Det krävs fler bilder för att förstå vad det är som sitter i dörren och om kortläsaren är integrerad eller extern.
Det kan även vara ett "vanligt" trycke där greppet släppt från dess infästning och det finns en fyrkantspinne inuti denna.
 
  • Gilla
CoolKingM
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Vad jag kan se så är det en europa låscylinder i dörren vilket betyder att det är något som är importerat. Det krävs fler bilder för att förstå vad det är som sitter i dörren och om kortläsaren är integrerad eller extern. Det kan även vara ett "vanligt" trycke där greppet släppt från dess infästning och det finns en fyrkantspinne inuti denna
Hej! Tyvärr har jag inte så många bilder men här är två till
 
  • Hand som håller i ett skadat dörrhandtag, syns framför en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkarm med ett metallbeslag, där ett cylinderformigt fäste är synligt ovanför ett nyckelhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En uppdatering.. Nu har vi varit uppe I stugan. Jag hade loss låset och upptäckte att det inne i den runda cylindern satt en vanlig roddarpinne. Tänkte att då kan jag byta till ettnytt handtag, men då måste jag även byta handtaget på utsidan och hela låset för att skruvarna skall passa. Det föll dock på att den nuvarande plåten och låset döljer tre stora hål i dörren som ett nytt lås med plåt inte skulle dölja. Efter diskussion med den lokala järnhandlaren slutade det med att jag borrade hål i handtaget och den runda stången och satte i en genomgående skruv. Detta efter att ha lagat handtaget med stålepoxi och en bit aluminiumrör. Det blev starkt och någorlunda snyggt. Nästa steg (om något år) blir att byta både dörr och lås.
Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.