Hej!

Vi är i tagen att bygga ut och om vårt fritidshus i Stockholms skärgård. Huset är ursprungligen från 1909 men tillbyggt i två etapper. Det ligger i innerskärgården på en tomt som är kraftigt sluttande: skogstomt i norr och plan trädgårdstomt med gräsmatta i söder mot vattnet. Huset står i sluttningen/övergången mellan de två delarna.

Vår arkitekt har föreslagit en funkisvilla med pulpettak där takets övre del går mot den högre sidan av tomten. Ett hus som jag tycker är snyggt och med en bra planlösning. Problemet är att jag inte tycker att det passar in i omgivningen. Miljön är lite landsvägsbetonad med relativt gammal bebyggelse, en och annan ny men kanske mer traditionell villa. Tomten har inte det strikta uttryck som jag normalt förknippar med stram funkis, utan har mer av en rustik charm över sig.

Jag undrar nu: Finns det några goda exempel där funkis funkar i skärgården? Är jag för traditionell? Finns det något bra sätt att behålla taklösningen, men tona ner funkisen i övrigt? Jag är idel öra för goda råd och tips!

 
Jag skulle bygga i gammalstil som passar till omgivningen.

Funkis är bra i stan men knappast i skärgården.

Det är min åsikt, kanske finns andra som tycker annorlunda.
 
Hemmakatten
Sweli. Vi kommer att ha mycket att prata om när vi träffas. ;)
Jag tycker absolut att man kan bygga moderna hus även i innerskärgården!

Själva bygger vi i Roslagen vid idyllisk insjö, typisk svensk midsommarnatur, ängar, ekar, vitsipps- och gullvivsbacke. Brygga och sjöbod.
På denna tomt kommer det att bli ett modernt hus.

Husen runt omkring är röda eller gula stugor/gårdar med vita knutar säkert uppåt hundra år gamla och så finns det ett fritidshusområde med trästugor från 50- och 60-talet i olika färger. Åker man genom byn ser man några tegelhus från 50-60-talet och även putsade hus från 60-70-talet. Det är ju det som är charmen att man kan se från ungefär vilken tidsepok huset är byggt.

Att då, för vår del, bygga ett hus i gammal stil skulle för oss innebära att vårt hus inte skulle få göra ett eget avtryck/intryck. Arkitekturen går framåt, stilar förändras, tycke och smak förändras. Jag vill att vårt hus skall se ut som om dt är byggt 2005 och inte 1905. Vårt hus kommer att bli ett litet enplanshus med platt tak i naturfärger där taket sträcker sig ut över verandorna. Det kommer att bli långsmalt för att kunna få så mycket fönster som möjligt ut mot sjön. Detta hus kommer att passa perfekt på platsen! Arkitekterna har varit mycket noggranna med att ta hänsyn till de förhärskande vindriktningarna och hur solen går för att kunna planera uteplatser på de bästa ställena. Vårt hus kommer definitivt att synas att det är ritat och byggt 2005/6. Helt okej, tycker jag. Sjöboden kommer att rivas och byggas upp i samma stil som huset. Rustik, sportig elegans kommer det att utstråla. En sommarstuga att bo i året om, vilket är precis vad vi kommer att göra.:)

Vad vill jag säga med detta. Jo att hus inte behöver se ut som sörgårdshus för att passa in. Det allra viktigaste är att huset är planerat för just er tomt. Och just kontrasterna mellan den vänliga naturen och ett "stramare" hus kan bli mycket snyggt.
Värre är ju om ni har svårt att kommunicera med arkitekten. Dialogen är oerhört viktig för slutresultatet. Är arkitekten någon ni anlitat själva eller är han från ett husföretag?
Ta en sittning till medm arkitekten och förklara hur du känner. Ett modernt hus är inte liktydigt med dessa ljusmålade nyfunkishus med stora pulpettak. Det finns massor av andra hustyper. Vad har arkitekten sagt om övergången mellan inne(rum) och ute(rum). Finns det några tankar där?
Nå, detta blev långt, men har förhoppningsvis gett lite input för vidare funderingar.
 

Hemmakatten,
Det ser ut så.... ska vi börja med frukost och avsluta med middag ? ;D ;D ;D ;D

När man ser den från den vinkel du beskriver det, måste jag bara hålla med. Du har såååå rätt.
Jag tror att jag påverkas av att jag gillar den antika stilen.
 
Håller med Hemmakatten....

Vet inte om Tettes arkitekt föreslagit ett hus med putsad fasad, det är ju på nåt vis den vedertagna bilden av funkis/nyfunkis.

Det finns ju dock andra sätt att klimatskydda moderna hus, sätt som inte kontrasterar så mycket mot naturen utan mer smälter in. Cederträ, järnvitriol, cementfiberskivor etc---tom betong (eller hur Matilda?).

Jag tycker att du skall be din arkitekt formulera sig lite mer kring sin idé.
Lycka till!

 
Tack för synpunkter! Jag har nu kommit så långt att jag tror att det inte är husets form som jag hakar upp mig på utan att det är exteriörens uttryck som måste bearbetas. Inte puts utan kanske mer åt ett "rustikt, maritimt" håll. Känns som en grannlaga uppgift men på något vis ska jag väl kunna illustrera detta :-/
 
Hemmakatten
Våra arkitekter använder det egna nyuppfunna uttrycket "rustik minimalism" för att beskriva vad vi strävar efter i formspråk, design och funktion. Mycket träffande, tycker vi. :)
 
Hej
Låter spännande! Hade varit kul med bilder, Hemmakatten (tycker kanske även Tette också)
:D
 
Hemmakatten
Huset finns än så länge bara på ritningar som inte är färdiga. Börjar bygga i september/oktober, lösvirkeshus. Inflyttning senast april 2006.
Men självklart skall jag lägga upp några bilder senare om det finns intresse. :)
 
Hemmakatten skrev:
Huset finns än så länge bara på ritningar som inte är färdiga. Börjar bygga i september/oktober, lösvirkeshus. Inflyttning senast april 2006.
Men självklart skall jag lägga upp några bilder senare om det finns intresse. :)
Stort intresse för bilderna finns ;D ;D ;D
 
Ser fram emot bilder!  :) Om ni stöter på någon bild som kanske passar in på uttryckena vi talar om så länge kanske ni kan tipsa!?
 
Hej igen
Nu vet jag inte exakt vilket uttryck som du tilltalas av, men här är ett modernt fritidshus som blivit uppmärksammat, bla genom Träpriset:
http://www.svenskttra.se/pub/presstp2000/vinnare.asp

Tyvärr inte så bra bilder på hemsidan. Där kan du även titta på alla nominerade bidrag till Träpriset. Ett tiotal finalister publiceras varje gång i en bok som kanske kunde vara bra som inspiration:
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=tr%E4priset&FAST_VALUE=TITLE&x=17&y=11

Flera fritidshus finns även i boken Fritidshuset (Byggförlaget) av bla Sören Thurell (ISBN: 9179881815)

En tur till bibblan, kanske?
:)
 
(motvikt är bra) :D
 
Bumpar en gammal tråd :)

Många långa tankar om detta med nya hus i skärgården. Vi hade samma funderingar men kom nog fram till att det är den svenska försiktigheten som gör att man inte vill sticka ut för mycket och därför sneglar mot gamla fiskarhus.

Men ÄR huset nytt så varför inte visa det. VILL man ha mycket utsikt om man nu har vatten skall man inte behöva häcka bakom små fönster satta i väggar 2 och 2 för att hamna i mitten av rum. Man kan faktiskt få sticka ut lite och jag tror att de flesta lär sig ÄLSKA sitt hus förr eller senare :)

Sen får man kanske försöka se till att det inte ser ut som om ett ufo har landat på tomten. Sånt är ju arkitekter bra på (att se till att det ibland inte gör det och ibland motsatsen...), sen går ju de flesta hus att någorlunda förenkla även efter hand.

Våra förutsättningar är:

Liten byggyta
Fin utsikt
Nära vattnet
Önskemål om fasadskivor (istället för träpanel/puts)
Ett varmt träslag som OM det skulle bli katastrof går att förändra/byta/forma om.

Vi får väl se om vi får missnöjda grannar på sikt :D
 
En spännade gammal tråd som enligt mig fått många felaktiga svar :D

1. Först av allt tycker jag man skall fråga sig varför vill man bygga där man skall bygga? Har anledningen något att göra med att man är förtjust i den mysiga stämning som husen i gammal stil ger upphov till? Då bör man fråga sig varför man vill bygga något som förstör denna gemytliga bild.

2. Att som Viltfjall hävda att det har med svensk försiktighet att göra anser jag vara felaktigt. Att bygga i gammal svensk stil är ett tecken på insikt ,att man skapat sig en förståelse för den arkitektur som finns i området och värnar om att bibehålla denna.

3. Att bygga i gammal stil i skärgårdsområden är också ekonomiskt mycket försvarbart. Studera exempelvis utveckling på hus i skärgårdar som byggdes från slutet av 30-talet fram till mitten av 40-talet. Detta var en övergångsperiod till funktionalismen. De hus som byggdes i gammal stil har idag kraftigt högre markandsvärde än de som byggdes i funkis-stil. Detta är inget typiskt svenskt. Jag bodde för några år sedan i Zürich. Det var enkelt att identifiera att de områden som satte krav på att byggnaderna uppfördes i klassisk schweizisk stil hade avsevärt högre anseende än områden som inte ställde krav.

4. Vidare har ju svensk byggnadstradition egentligen inget med funktionalism och minimalism att göra. Dessa influenser kommer ursprungligen från södra europa. Svensk byggnadstradition har istället varit mycket utsmyckad. Att då bygga i funktionalistisk stil i Sverige anser jag vara ett sätt att minska mångfalden av byggnadskonst i världen.

5. Ofta framställs det som häftigt att bygga modernt för att man då bygger något ingen annan gjort. Arkitekter hänvisar till att man skall försöka skapa något nytt. Vår generation skall sätta sina avtryck på världen. Är det verkligen nytt att bara bygga avskalade byggnader? Jag tycker man skall ta en titt i backspegeln och fundera vad man tycker om de hus som byggdes på 60- och 70-talen. Dessa var säkert vackra och nyskapande då. Frågan är om de anses vackra idag. Min tanke är att vara långsiktig när du bygger. Ett hus är ingen bil som hamnar på skroten efter 25 år. Det är ämnat att vara betydligt längre än så.

Lycka till alla husbyggare!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.