Har nyligen fått ett Huawei Luna 2000 14 kWh batteri samt smartmätare. Hade sedan tidigare solceller samt växelriktare (Huawei sun 2000). Har även en flower hub för koppling till balanstjänst ( ej ansluten)
Huvudsäkringen har vid ett flertal tillfällen löst ut när batteriet laddat eller laddat ur. Är det någon som har stött på liknande problem?
 
  • Statistikskärm för solenergi den 23/09/2024, visar konsumtion, produktion, och matning till nätet med grafer över dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon skulle komma hem till mig och installera grejer för hundra+ papp som sedan skjuter mina huvudsäkringar så skulle jag höra av mig till denna ganska omgående.

I all välmening.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Har gjort det, tänkte att det kanske går snabbare om man får bra förslag här då installatören inte verkar ha full koll.
 
Någonting är uppenbarligen felkonfigurerat, feldimensionerat eller felanvänt. Vad är svårt att gissa då vi inte vet något om hur din anläggning är uppbyggd. Finns det t.ex en effektvakt som drar ned laddningen av batteriet när ni förbrukar mycket?
 
Det skiljer på +/- på faserna en minus två plus eller tvärtom. Enligt appen så ska det vara ett positivt värde när man skickar ut på nätet. Bilderna är vid urladdning respektive laddning av batteriet.
 
  • Skärmbild av en app som visar mätvärden för faserna A, B, och C, inklusive spänning, ström och aktiv effekt vid urladdning och laddning av batteriet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av appen Meter-1 som visar spänning, ström och aktiv effekt för olika faser. På bilden visas även reaktiv effekt, aktiv effekt och effektfaktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tolka detta som att en strömtransformator är felvänd, om sådana används. Mer går inte att säga med denna knapphändiga information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.