Jag har haft en firma som lagt ny plastmatta i ett badrum.
Nu har underliggande material vid 2 st skarvar börjat svält upp.

De har mätt fukt under mattan.
När jag granskar arbetet med skarvarna tycker jag det ser lite slafsigt ut.
Vad tycker ni?

Företaget tror att det kommer från något annat ställe och inte från läckage i mattan.
Det tycker jag är verkligen konstigt då man bara mätt fukt runt skarvarna och inte högre upp i väggen.
 
  • Närbild på en skarv i en plastmatta i ett badrum, med synlig svällning och ojämn fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på golv- och väggskarv i ett badrum, där plastmattan har lagts och skarvarna ser ojämna ut och visar tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svällningar vid skarvar i en nylagd plastmatta i ett badrum, synliga längs hörnen på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsvälld plastmatta vid en skarv i ett nylagt badrumsgolv med tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en plastmatta i ett badrum med svullnad och dålig fogning vid en skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det silikon i skarvarna eller ser det bara så ut?
 
dof dof skrev:
Är det silikon i skarvarna eller ser det bara så ut?
Ja någon form av grått silicon kanske. Den är utsmetad på vissa ställen.Mattan verkar dock bränd i en skarv. Se bild 1.
 
BirgitS
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Det ser ju ut som det är silikon på bild två också...
 
Tycker skarvarna ser ut att vara dåligt gjorda. Sedan förstår jag inte varför det är smetat silikon överallt? Hur länge sedan är det mattan blev inlagd?
 
Ser inte så snyggt ut. Ta in en besiktning man?
 
dof dof skrev:
Tycker skarvarna ser ut att vara dåligt gjorda. Sedan förstår jag inte varför det är smetat silikon överallt? Hur länge sedan är det mattan blev inlagd?
Ett halvår sedan ungefär
 
Rickard.
Det är knappast silikon utan det bör i alla fall vara och ser ut som svetstråd https://mattlandet.se/produkt/svetstrad-for-vatrum/

Jag tycker det ser helt normalt ut, svetsarna brukar inte riktigt stå upp för detaljstudering men det säger inte mycket om tätheten. GVK har "coola maskiner" för att hitta läckage/otätheter och dom hjälper sina medlemmar t ex vid sånt här.
 
Varför ligger det en svets/mjukfog i golv-/väggvinkeln överhuvudtaget? Där borde mattan vara hel då det ska göras ett uppvik.
Närbild på en golv-/väggvinkel där en svets/mjukfog syns i hörnet, trots att mattan borde vara hel på grund av det planerade uppviket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mjukfog eller svets i golv- och väggvinkel istället för en hel matta vid ett uppvik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.