Hej.
Tanken är att vi ska bygga en inglasad altan på 15m2 med takstolar och plåt.
Och när man gör en fasad förändinrg så behövs bygglov som vi behöver komplettera med.
- Fasad ritning - ser inga hinder i detta
- Planritning - ser inga hinder i detta
- Sektionsritning - ser inga hinder i detta
- Teknisk beskrivning alternativt konstruktionsritning - Här är det lite oklart.
Är det någon som har gjort något liknande och har själv ritat fasad ritningar och teknisk beskrivning?
Behöver man också ha med hållfastighetsberäkningar på bärande väggar och tak etc. ?
 
U Ulf Norrgård skrev:
Hej.
Tanken är att vi ska bygga en inglasad altan på 15m2 med takstolar och plåt.
Och när man gör en fasad förändinrg så behövs bygglov som vi behöver komplettera med.
- Fasad ritning - ser inga hinder i detta
- Planritning - ser inga hinder i detta
- Sektionsritning - ser inga hinder i detta
- Teknisk beskrivning alternativt konstruktionsritning - Här är det lite oklart.
Är det någon som har gjort något liknande och har själv ritat fasad ritningar och teknisk beskrivning?
Behöver man också ha med hållfastighetsberäkningar på bärande väggar och tak etc. ?
Vi håller precis på med detta.
Dock hade vi redan yttertak så jag behöver inte nya takstolar.
Om du bygger takstolar så kommer kommunen kräva konstruktionsritningar, det borde du få av takstolsfabriken, alternativt om du bygger egna kan du göra egna sådana (om du har kunskapen) eller beställa av en konstruktör.

Jag fick en kontakt på byggahus på en konstruktör som jag var väldigt nöjd med när jag gjorde en utbyggnad: Snabb återkoppling och bra pris.

/K
 
Redigerat:
Börja med att skriva en teknisk beskrivning "vi avser bygga den bärande konstruktionen med 45x145 C24" typ. Förmodligen nöjer dom sig med det.

Jag sökte bygglov för attefallstillbyggnad för tak och inglasning av bef. altan och det räckte så.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi håller precis på med detta.
Dock hade vi redan yttertak så jag behöver inte nya takstolar.
Om du bygger takstolar så kommer kommunen kräva konstruktionsritningar, det borde du få av takstolsfabriken, alternativt om du bygger egna kan du göra egna sådana (om du har kunskapen) eller beställa av en konstruktör.

Jag fick en kontakt på byggahus på en konstruktör som jag var väldigt nöjd med när jag gjorde en utbyggnad: Snabb återkoppling och bra pris.

/K
Tanken var att bygga takstolar själv, har gjort det tidigare men ej lämnat så mycket fakta om dom. Annan kommun och för många år sedan som inte krävde detta. Då det är bärande väggar som takstolar står på så behöver dom dessa uppgifter också.
 
maah maah skrev:
Börja med att skriva en teknisk beskrivning "vi avser bygga den bärande konstruktionen med 45x145 C24" typ. Förmodligen nöjer dom sig med det.

Jag sökte bygglov för attefallstillbyggnad för tak och inglasning av bef. altan och det räckte så.
Låter bra, tror jag gör som du säger. Antar att man får dela upp väggar och tak då det kommer vara olika typer av virkesstorlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.