Jag har ett rum för tillfället som saknar eluttag och jag behöver dra en skarvsladd till ett grenuttag sedan därifrån bla en timer till belysning. När jag köpt min timer och kollar bruksanvisnigen står det under Säkerhet att "Anslut alltid produkten direkt i vägguttaget, anslut den inte till skarvkabel" och verkar vara samma fall för övriga inomhustimers när jag läser i dess bruksanvisningar. Dock på utomhustimers verkar denna säkerhetsuppmaning förekomma alls.

Någon som kan informera mig om riskerna här?

Märkte att timern blev lite småvarm vid test så ska inte chansa med sådant.

Tack på förhand!
 
Tillverkarnas säkerhetsanvisningar är förenklade och överdrivna och ofta inte relevanta då kravet kommer från en produktstandard och inte är tillämpbar på just denna produkt. Detta för att ha ryggen fri från korkade amerikaner som använder produkterna galet fel.

Jag gissar att tiduret du har är mekaniskt? Det mår nog bäst av att vara stilla och kanske även i upprätt position. Kravet kan också har grund i kylningen av tiduret. Kravet är som sagt allmänt skrivet. Har du koll på din användning så ser jag inga problem.

Men det du annars beskriver borde egentligen göras om till en fast installation...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Rent allmänt är det sällan lyckat att ”driva” ett rum med en skarvsladd från ett annat rum annat än tillfälligt. Behöver man el i ett rum mer permanent bör man installera vägguttag på korrekt sätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rent allmänt är det sällan lyckat att ”driva” ett rum med en skarvsladd från ett annat rum annat än tillfälligt. Behöver man el i ett rum mer permanent bör man installera vägguttag på korrekt sätt.
Var ju inte överhuvudtaget det jag frågade om men om det känns bättre nu när det är sagt så är det ju bra. Är du nöjd så är jag också det!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tillverkarnas säkerhetsanvisningar är förenklade och överdrivna och ofta inte relevanta då kravet kommer från en produktstandard och inte är tillämpbar på just denna produkt. Detta för att ha ryggen fri från korkade amerikaner som använder produkterna galet fel.

Jag gissar att tiduret du har är mekaniskt? Det mår nog bäst av att vara stilla och kanske även i upprätt position. Kravet kan också har grund i kylningen av tiduret. Kravet är som sagt allmänt skrivet. Har du koll på din användning så ser jag inga problem.

Men det du annars beskriver borde egentligen göras om till en fast installation...
Precis, det är en mekanisk timer. Kände rent spontant att det inte kan vara några som helst konstigheter utan någon som helst slags överbelastning heller men jag är alltid på min vakt med el..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.