Vår tomt är "fullbyggd" så vi får inte bygglov för ett "riktigt" garage. Är det nån som vet om man kan bygga en carport som uppfyller kraven på friggebod (i princip 15kvm mellan stolparna väl?). Den kommer stå närmare än 4,5m från granntomten så givetvis måste vi få ok från honom.

Jag har kollat runt en del här men har inte sett nån som gjort nåt liknande. Jag förstår att det blir i minsta laget men jag har hellre en liten carport än ingen alls... Synpunkter, åsikter, kommentarer, tips?

Edit .Stavfel
 
Den blir lite liten så frågan är om du bara skulle tänka dig ett tak att ställa bilen under. Egentligen fyra stolpar och en takkonstruktion
 
Hmm, det är precis så jag tänker mig en carport... Fast en riktig carport kanske alltid har en "bakvägg" och ev ett förråd? Helst skulle jag ha det men misstänker att det isf blir för stort :(
 
Man brukar ha någon/några väggar som vindskydd men kan vara en fördel med helöppet också beroende på läge och lokalt väder. Jag har öppet på tre sidor hos mig och här blåser snön bara rakt igenom utan att dimpa ned i carporten :)
 
Räknas carport som byggyta? I vårat område krävs förvisso bygglov för carport men ytan räknas inte in i byggytan. 15 kvm kräver väldigt liten bil... Hundkoja eller smart?
 
5X3 räcker ju till en bil och kan man får taket sticka ut en halvmeter till åt varje håll
 
Hemmakatten
mats_o skrev:
5X3 räcker ju till en bil och kan man får taket sticka ut en halvmeter till åt varje håll
Det där är inte helt med sanningen överensstämmande. Taket på ett bostadshus
kan tillåtas sticka ut 50 cm. En friggebod, ej bygglovspliktig, är en annan sak.
 
Riper skrev:
Räknas carport som byggyta? I vårat område krävs förvisso bygglov för carport men ytan räknas inte in i byggytan. 15 kvm kräver väldigt liten bil... Hundkoja eller smart?
Jag kollade detta i min kommun (Östersund), och Carport räknas in i byggytan :(

Men nu med 15kvm-friggebodar så siktar jag också på en 3x5 carport :)

/L
 
Kanske börjar likna civil olydnad.. men man får ju bygga 12 eller 14 kvm (kommer inte ihåg..) skärmtak bygglovfritt i anslutning till en byggnad, även friggebod. Med lite finurlig utformning kanske du får till ett skapligt tak... Risken är förstås att någon tycker det bryter mot reglementet och så blir det rättsprocess...
 
Du får som sagt bygga 15 m² Friggebod med 12m² skärmtak på OM du inte har några andra skärmtak.

Så med väggar kring motorhuven och lite gångjärn på bärstolparna kan du ju hävda att en del aär friggebod och en del är skärmtak, du har bara hängt av några dörrar just nu för att få plats med bilen...

Se till att grannens medgivande finns på papper.
 
låter som en bra plan. tack för tipset!

vad är definitionen på ett skärmtak? måste det "hänga fritt" eller skulle jag i princip kunna bygga ett förråd på 5kvm och dels ha ett "friggebodstak" på 10kvm (dvs totalt 15kvm) och kalla detta friggebod och sen dessutom förlänga taket med ytterligare 12kvm skärmtak som står på bärstolpar? Totalt 27kvm på bärstolpar kommer ju både räcka och bli över för mina behov!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.