janwide
Gamla inbyggnadsmikron från Ikea (Faktum) gick sönder. Glad i hågen köpte jag en ny inb.mikro på Ikea. Men när jag kom hem visade det sig att den var 4,5 cm högre än den gamla så skåpluckan över blir för hög! Efter en del googlande inser jag att alla mikro idag verkar ha en höjd på runt 39 cm. Någon som vet om det går att få tag i en 34,5 cm hög inbyggnadsmikro?
Annars blir det att såga, fräsa, spackla och måla den gamla luckan. Ett projekt jag inte är så sugen på just nu 😕
 
janwide janwide skrev:
Gamla inbyggnadsmikron från Ikea (Faktum) gick sönder. Glad i hågen köpte jag en ny inb.mikro på Ikea. Men när jag kom hem visade det sig att den var 4,5 cm högre än den gamla så skåpluckan över blir för hög! Efter en del googlande inser jag att alla mikro idag verkar ha en höjd på runt 39 cm. Någon som vet om det går att få tag i en 34,5 cm hög inbyggnadsmikro?
Annars blir det att såga, fräsa, spackla och måla den gamla luckan. Ett projekt jag inte är så sugen på just nu 😕
Kan du inte kapa den gamla luckan ju ovankant (där snittet inte syns) och flytta upp luckan så du får nödvändigt utrymme?
 
janwide
F fribygg skrev:
Kan du inte kapa den gamla luckan ju ovankant (där snittet inte syns) och flytta upp luckan så du får nödvändigt utrymme?
Det hade ju varit den enklaste lösningen såklart. Men som du ser på bilden så har luckan en kant som då skulle bli smalare och inte linjera med de andra luckornas kanter bredvid om du förstår jag menar. Så om jag kapar så blir det i underkant där det inte gör lika mycket att den kanten blir smalare eftersom det inte är några luckor som linjerar där. Då blir jag också tvungen att måla och fixa till underkanten. Även infräsningen för gångjärnet måste jag flytta upp.
 
  • En vit skåplucka med kant placerad på ett trägolv framför ett element. Bakom luckan syns en växt vars blad sticker fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Tålamodet tog slut. Fräste nytt hål så att gångjärnet kom några cm längre upp och kapade dörren i underkant. Nu har jag målat snittet och väntar på torkning så att jag kan stryka på ett färglager till innan återmontering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
janwide
Såhär blev det. Jag var rädd att det skulle bli fult som stryk när den undre ramen blev smalare. Men jag tycker det funkar. Är nöjd 👍🏻
Vit kökskåpa och ugn med grå ram, installerad ovanför en svart, kaklad vägg med förvaringsartiklar under. Detaljerad design med smalare undre ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.