När man limmar en plugg i poröst material (kakel och porösare material bakom), ska man skruva fast direkt eller vänta tills limmet härdat och pluggen sitter ordentligt fast?
 
Är det i våtrum(?) så ska du fylla hålet först med silikon, stoppa i pluggen, fylla pluggen med silikon och sedan skruv. I andra utrymmen kvittar det så länge inte pluggen vrider sig när du börjar skruva.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det i våtrum(?) så ska du fylla hålet först med silikon, stoppa i pluggen, fylla pluggen med silikon och sedan skruv. I andra utrymmen kvittar det så länge inte pluggen vrider sig när du börjar skruva.
Tack för inforn.
Det är i våtrum, men mer än 1,2 m bort från dusch och ovanför ett element. Tänkte använda monteringslim (Pattex No More Nails, som jag har hemma). Går det lika bra med silikon? Har våtrumssilikon hemma också, men vill se till att pluggarna sitter ordentligt. Någon skillnad på att använda lim vs silikon?

Det här är pluggarna jag har hemma. Vet inte om någon av dem är bättre att använda för kakel och poröst material.
 
  • Fyra olika sorters plugg för infästning i väggmaterial placerade på en grå textilbakgrund
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, det är skillnad. Du ska inte använda lim alls. Pluggen kommer hålla om du använder en rimlig plugg. Däremot ska du absolut använda silikon för att få det tätt för vatten(ånga).

Vad är det för väggmaterial? Du säger poröst men vad mer specifikt är det?
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är skillnad. Du ska inte använda lim alls. Pluggen kommer hålla om du använder en rimlig plugg. Däremot ska du absolut använda silikon för att få det tätt för vatten(ånga).

Vad är det för väggmaterial? Du säger poröst men vad mer specifikt är det?
Okej, det är ju sant.

Huset (lägenhet) byggt 1948. Hårdbetong i bärande, men någon slags lättbetong i icke bärande väggar. Blir alltid svart damm som kommer ut. Har haft problem förut när man ska fästa något. Man vill ha det på ett specifikt ställe och råkar det vara lite hålrum eller väldigt poröst. Saken jag ska skruva upp kommer jag att vrida på med jämna mellanrum, så den behöver sitta ordentligt. Tänkte att ju mer jag kan se till så att det sitter, desto bättre.

Någon av pluggarna som är olämplig, elelr kanske alla tre?
 
tommib
Helst ska det ju vara lättbetongplugg om det är vad du har. De kan dock vara svåra att få igenom kaklet. Kolla på Tox variant, tror den heter Ytox. Fischer GB är annars bra men den går inte genom kaklet på något rimligt sätt.
 
tommib tommib skrev:
Helst ska det ju vara lättbetongplugg om det är vad du har. De kan dock vara svåra att få igenom kaklet. Kolla på Tox variant, tror den heter Ytox. Fischer GB är annars bra men den går inte genom kaklet på något rimligt sätt.
Okej, ska kolla. Men är dessa inte i gummi och knorrar sig/drar ihop sig i hålrummet. Vad är problemet med kakel för dessa plugg? Har satt upp andra saker med vanliga plugg likt de på bilden som fungerat bra oftast. Även om det också ibland dragit runt och jag fått gå upp en storlek eller göra nya hål bredvid. Som hy

Montering sker för övrigt i fogen mellan plattorna. Om det gör någon skillnad.
 
BirgitS
M marp68 skrev:
Hårdbetong i bärande, men någon slags lättbetong i icke bärande väggar. Blir alltid svart damm som kommer ut
Låter som slaggsten/slaggplattor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaggtegel
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som slaggsten/slagg
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som slaggsten/slaggplattor: [länk]
Intressant, men har ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.