Jaha då var det dags att snickra ihop en 1-plans utbyggnad på stugan, och innan första strecket ritats så dyker det upp ett par frågetecken. Samtliga av stor vikt för fortsatta funderingar och slutresultatet.

Behovet är det klassiska toa, dusch och tvätt utrymmen och nu även en entrehall då den ursprungliga nu mer är en förlängning av köket. Befintlig ytterdörröppning får bli dörr mellan entrehall och resten av huset och ingången till toa tvätt direkt från hallen är grundtanken..

Alltså någon typ av L-formad utbyggnad som smiter runt nordost hörnet på huset.

Bef. takhöjd är 213cm i hela kåken, det vill vi ha även i nybygget, är det ok?

Hur får man till ett snyggt tak på detta för att undvika "låda på huset" effekten?

Tar gärna emot tankar och ideer även i andra banor än våra, det enda som är låst är dörr och fönster på norrgaveln.

Skissen visar typ av huskropp med skalenliga mått, detaljerna är dock förenklade...
 
Du skriver enplans men skissen indikerar 2 elller 1 1/2 plans...
Oavsett vilket det är, tycks det som att huset är relativt litet, och påbyggnaden nästan lika stor. Det betyder bl.a. att det är lätt hänt att den nya husvolymen 'tar över'. Givet detta skulle jag nog välja mellan följande 2 alternativ:
1) förlänga hela huskroppen åt ett håll, vilket gör att man ej längre kommer att kunna 'läsa av' ursprungshuset utifrån (-), men samtidigt är det ett traditionellt utbyggnadssätt (+)
2) undersöka om det inte är bättre att bygga en ny huskropphelt separerad från befintlig, med identisk exteriör, i vinkel, eller parallell, och med en förmedlande låg gång med entrée i, möjligen plåttak på, antingen mitt på 2 parallella huskroppar (så att hela planen får H-form) eller strax innanför knutarna åt ena hållet (mer åt U-form), men utan att knutarna 'suddas ut'.
se t.ex. Sören Thurells bok om trähus, eller Göran Gudmunssons Gysinge-utvändig renovering-bok, som har diskussioner om utbyggnader.
 
Har inget ritprogram så du får nöja dig med text. Om man utgår från din L-form skulle jag placera plats för 60 cm garderobsrad th om dörr =fönsterlös vägg åt väster. Därefter ytterdörr mitt emot nuvarande dörr. Brevid detta smalt fönster. Efter det innervägg som linjerar med nuvarande knut och delar hall från bad. Om dörren till bad placeras långt in mot nuvarande ytterdörr kan innerväggen användas för att ha jackhängare och skoställ på invid ny ytterdörr (därav det smala fönstret förutom estetik). Bad; Om nu dörren placeras in mot nuvarande norrvägg så tänker jag mig en fyrkantig duschörna som öppnar åt öster och som börjar precis i nuvarande knut norr/väster och går söderut. Mitt emot dusch på ny yttervägg mot öster skulle jag placera handdukstork. Norr om denna fönster. På norra väggen skulle jag placera handfat/komod längst åt öster och toalett längst åt väster (mot hallväggen). Ovan kommod bör nog ett likadant fönster som i hall placeras för fasadens utseende...blir dock lite dumt med spegel. Duschörnan får utgöra del av vägg mot separat tvättstuga med plats för tvättmaskin o tumlare längs nuvarande östervägg. Mitt emot detta bänk o överskåp för förvaring. Fönster mot söder och dörr in till bad mellan bänk o maskiner. Taket skulle jag göra med låg lutning och med brytning åt alla håll (valmat tak). Hoppas du förstod något. P.S. Har inte lagt någon tid på att förankra mått med verklighet-spånar bara.
 
Hermes:

Skissen visa bef. hus ej utbyggnaden, den ska ritas.

Vi har funderat på att förlänga husets norrgavel, men då hamnar köket inne i huset och vi tappar utsikten mot infart/gården. Så det har gått bort, dessutom så innebär det en större insats rent byggtekniskt.
Separata huskroppar går bort pga läge och plats.

Alsti18: Du är helt inne på vår linje invändigt, det som jag inte får till är hur taket kommer att passa in samt vilka takmått/lutningar som blir mest estetiskt.

Trots min "hårda" skiss så har huset en hel del lantcharm och vi vill inte förvärra den mer än nödvändigt. helst framhäva den än mer om möjligt.
 
Förläng huset åt norr, och lokalisera kök plus övrig VVS till husets nya förlängda del.

Interiört tjänar ni på att samla VVS installationerna helt inom husets nya del. Ni kan behålla önskvärd utsikt från kök. Exteriört får huset en snygg norrgavel. Östra fasaden blir symmetrisk med axel i husets gamla utbyggnad.

Förlängning av huset medför dock problem på husets vindsplan, där ni bara kan fönstersätta den nya gaveln. Summan riskerar bli en lång fönsterlös mittdel, ifall ni inte samtidigt bygger takkupa åt väster. Beroende på konstruktion av befintligt tak kan detta bli rätt dyrt.
 
billy_baver skrev:
Förläng huset åt norr, och lokalisera kök plus övrig VVS till husets nya förlängda del.

Interiört tjänar ni på att samla VVS installationerna helt inom husets nya del. Ni kan behålla önskvärd utsikt från kök. Exteriört får huset en snygg norrgavel. Östra fasaden blir symmetrisk med axel i husets gamla utbyggnad.

Förlängning av huset medför dock problem på husets vindsplan, där ni bara kan fönstersätta den nya gaveln. Summan riskerar bli en lång fönsterlös mittdel, ifall ni inte samtidigt bygger takkupa åt väster. Beroende på konstruktion av befintligt tak kan detta bli rätt dyrt.

Det har varit vår första tanke och vinner estetiskt utvändigt, jag har tom färdiga ritningar på det!
Men efter lång mognad och eftertanke så går det tyvärr bort.
Förutom det fönsterlösa mittrummet så har vi ett lantkök/mat-allrum runt murstocken med spisar osv och det kan vi inte ge oss på att flytta.

VVS placeringen har ingen större betydelse, där ser jag ingen vinst eller förlust?

Tyvärr så är den enda vettiga kompromissen att bygga någon form av L runt knuten, interiört så går det att få till riktigt bra så trixet är exteriört som sagt...har även lekt med tanken att ha två mindre utbyggnader på var sida om knuten, det är lättare estetiskt men då tappar vi yta/funktion interiört..

Frågar än en gång kan det bli problem att bygga med låg takhöjd invändigt trots att bef tak ligger lågt?
 
Du måste inte alls ha den gamla murstocken i anslutning till ditt nya kök. Borde passa utmärkt som eldstad i vilket rum som helst. Kasta in planlösningen, så ger jag gärna ett par handgripliga tips.

Vad gäller VA-dragningar beror allt på hur grundligt du tänker rusta upp den gamla huskroppen. Tänker du ändå riva ut hela trossbotten intill "roten" kan det vara ganska likgiltigt var kök och toa hamnar. Då begränsar sig problematiken till frågan vilka tätskikt som funkar ihop med timrade väggar. Detta finns livligt debatterat i andra trådar.

Beträffande takhöjden anser jag det är en teknisk fördel att hålla samma takhöjd tvärs igenom hela byggnaden. Du kommer att få en del problem med exempelvis skåpshöjderna i köket. Men sånt löser du lätt.
 
En planlösning kommer..

Nu är hela torpargrunden uppriven och nygjord redan, och nu mer med full tillgänglighet i alla hörn så VVS dragningar är inga problem.Köket är också helrenoverat och nytt och förstås helt "oflyttbart" idag.

Att vi tog det beslutet innan utbyggnaden var spikad beror på tidigare argument plus att en förlängning inte skulle kunna bli mer än drygt 3m (invändigt) norrut pga hänsyn till situationsplanen på gården. Att då få till ett vettigt "storkök" utan att riva bef gavel kändes svårt.

Utbyggnaden har aldrig varit tänkt till annat än hall,toa, tvätt och som bonus vid gavelflytt ett extra rum ovanpå.(vilket vi klarar oss utan)
 
Alternativ 1 utgår från att du redan installerat kök enligt din egen skiss. Förlängning av befintlig "ryggsäck". Om du bara förberett köket utan att installera det råder jag dig att rita om det. Det har splittrade arbetsytor med långa gångavstånd och ont om avställningsyta intill spisen.

Alternativ 2 baseras på förlängning (1,5 plan) mot norr. Genom att frilägga mittrummet kan man öppna fönsterdörr mot väster. Ett verandatak över uteplatsen markerar symmetrin, och förtar känslan av "tåg" när huset förlängs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.