Hej. Jag vet inte vad denna del av fasaden kallas för, och därför är det lite svårt att googla.

Som synes på fotot har färgen börjat släppa från träet. Det jag undrar är

- vilken typ av färg jag skall använda. Skulle ni bytt ut den lilla träbiten på hörnet helt och hållet?

- Resten av huset ser bra ut på den övre svarta delen. Borde jag måla över där också ändå när jag ändå är igång?
 
  • Färg som lossnar från träpanelen på husfasadens hörn med siffrorna "111".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad med flagnande färg vid ett hörn på husets tak. Den lilla träbiten på hörnet har börjat tappa färg jämfört med övriga huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fasad med röd och svart färg där färgen på den svarta delen börjar flaga bort, speciellt på en liten träbit i hörnet av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ninaina
  • Laddar…
Hörnbrädorna ser hela ut, förutom den flagnande färgen. Hög tid att skrapa bort lös färg och måla.
Om du ändå går igång med målningsarbete så är det ju inget större jobb att byta de två hörnbrädorna.
Använd någon fasadfärg. Du bör måla hela ytan med de vågräta brädorna.
 
R
K kia2 skrev:
Hej. Jag vet inte vad denna del av fasaden kallas för, och därför är det lite svårt att googla.

Som synes på fotot har färgen börjat släppa från träet. Det jag undrar är

- vilken typ av färg jag skall använda. Skulle ni bytt ut den lilla träbiten på hörnet helt och hållet?

- Resten av huset ser bra ut på den övre svarta delen. Borde jag måla över där också ändå när jag ändå är igång?
Knutbrädorna ser ruttna ut, ta en kniv eller skruvmejsel och tryck in i träet så känner du om det är ruttet..
Annars får du skrapa och tvätta av fasaden innan målning, morderna färger som Nordsjö Tinova VX, Alcro Bestå mm. bör funka..
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
R
E etompau skrev:
Hörnbrädorna ser hela ut, förutom den flagnande färgen. Hög tid att skrapa bort lös färg och måla.
Om du ändå går igång med målningsarbete så är det ju inget större jobb att byta de två hörnbrädorna.
Använd någon fasadfärg. Du bör måla hela ytan med de vågräta brädorna.
Tycker du detta ser friskt ut?
 
  • Närbild på hörnet av en byggnad, där färgen flagnar och träet är skadat och ser slitet ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Vet du vad den övre delen av fasaden kallas för? Har den någon benämning?
 
R Rejäl skrev:
Tycker du detta ser friskt ut?
Friskt nej, men för mig tycks det vara den flagnade färgen som behöver åtgärdas.
 
R
E etompau skrev:
Friskt nej, men för mig tycks det vara flagnade färgen som behöver åtgärdas.
Någ ser dom rötna ut😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.