Ser när en solcellsfirma vart här och monterat långa raka fästen att skenorna ”dippar” ner några cm över vår carport. Dom hävdar själva att dom inspekterat taket innan och allt är frid och fröjd.
Vad gör man? Kommer åt takstolarna underifrån inuti carporten. Inget fuktigt eller mjukt där. Ska mäta med laser när det blir mörkt ikväll. Carporten är avburen med en järnbalk. Huset byggt -69.
Förstår jag måste ta hit en takfirma, men avväger om jag måste be dom pausa monteringen som fortsätter i veckan.
Vad bör man veta om problemet? Vad har andra gjort, aldrig själv sett att det ”hängt” tidigare
 
Bild?
 
carportöppningen, 540cm bred. drog en stödlinje i andra bilden.

Carportöppning med en bredd på 540 cm och tak med tegelpannor under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Carportöppning som är 540 cm bred under ett tak med betongpannor. En orange stödlinje är dragen längs takets lutning.
 
  • Gilla
peo68
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
carportöppningen, 540cm bred. drog en stödlinje i andra bilden.

[bild] [bild]
Fick hjälp besiktiga med snickarfirma via facetime(!) nu på morgonen - underdimensionerade balkar i carport-delen. Stöttade upp tillfälligt, kan montera panelerna och får förstärka balkarna.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Hur många centimeter handlar det om eftrrsom du måste stötta?
Jag skulle vara mer förvånad om ett 50 år gammalt tak inte har sjunkit lite med åren.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Hur många centimeter handlar det om eftrrsom du måste stötta?
Jag skulle vara mer förvånad om ett 50 år gammalt tak inte har sjunkit lite med åren.
20-30mm, ja, håller med, men ändå en stålbalk, dock inte tillräcklig. visade ju sig ganska snabbt när snickarfirman tittade på det att det var underdimensionerat. Hade ju kunnat kolla på svenskt trä för att inse själv. Har kollat upp mot taket emellanåt och haft det i bakhuvudet. Vi hade också redan tänkt bygga igen halva öppningen för att ha lite mer förrådsyta, så blir ju logiskt sätta en stolpe till.

Kan ju vara en hemläxa för andra som beställer paneler, att man behöver se över sitt tak, även om solpanelfirman säger att det inte är några problem, så har dom ju såklart friskrivit sig. Våran firma fokuserade så mycket på att få bort all påväxt så vi tänkte nog att dom bedömde taket också.
 
Vilken firma är det? Min installation hade kunnat sluta med ett knäckt tak. Allt fick göras om ett antal gånger innan installationen blev godkänd av ett oberoende besiktningsföretag. Efter mycket om och men betalade solcellsföretaget mina besiktningskostnader, eftersom de hade gjort fel hela vägen.
 
Det är inte så att taket alltid dippat lite, och inte förrän man nu har en rak skena att jämföra med så ser man det ?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Dippar det kanske mer på vintern, med snölast?

Och är nocken rak?
 
Hur gammalt är taket? Är väl inte kanon att montera solceller på ett jättegammalt tak, om du behöver byta taket inom snar framtid? Blir ju rätt jobbigt om du har solceller där sen..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S SusanneBorgfors skrev:
Vilken firma är det? Min installation hade kunnat sluta med ett knäckt tak. Allt fick göras om ett antal gånger innan installationen blev godkänd av ett oberoende besiktningsföretag. Efter mycket om och men betalade solcellsföretaget mina besiktningskostnader, eftersom de hade gjort fel hela vägen.
Sågade dom av nått då eller hur skulle taket kunna knäckas? Solpaneler väger ju inget jämfört med lite blötsnö.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.