Jag har för ett projekt behov av att klyva en större mängd 70-95 mm regelvirke i 7-8 mm tunna skivor. Längderna blir 300-600 mm. Bandsåg skulle väl funka om det inte var så jäkla långsamt med de maskiner jag har tillgång till. Bättre då med Inca-sågen och klyva i två omgångar. Mycket snabbare.
Den vanliga klyvklingan är 3,2 mm så det blir 35-40% spill för varje snitt. Funkar en 1,5 mm klinga till en bordssåg med 1kW 3-fasmotor? Jag har möjlighet att låna en sådan som passar sågen. Jag tänker mest på att den kanske blir varm och börjar bete sig. Det är alltså en klinga som är avsedd för batterimaskiner och sitter i en sådan just nu.
 
Redigerat:
Hej @Johan Gunverth!

När vi byggde poolen i Sigtuna för några år sedan använde vi min hybridsåg AEG 18v/Elu Combitich som har en väldigt tunn kling monterad.

En träbit är placerad på en arbetsbänk på en altan. I bakgrunden finns trappsteg, en pool och växter. Sädesrester är synliga på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sågade väldigt mycket 28mm trall med den. Den tunna klingan skar otroligt lätt i trallen och vi fick inga överbelastningsstopp på sågen. Men dina bitar är ju betydlig grövre. Det finns bara ett sätt att se om det fungerar. Prova!
Dag
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Jag prövar nog faktiskt. Ny klinga (Bosch) kostar inte mer än 300:-, så det blir i värsta fall inte så blodigt.
För den som undrar:
Trälåda byggd av horisontella plankor, använd för förvaring eller transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.