Hej gänget,

Hoppas jag kan formulera mig så att folk förstår. Jag vill göra lite ritningar till mitt bygglov. Det är idag en carport som vi vill bygga in så att det istället blir ett sovrum. Jag bifogar två bilder så ni ser vad jag menar.

Nu till frågan, vad lyckas jag inte få rätt skala när jag väl skriver ut pappret med ritningen? 18m på ritningen blir inte 18cm på linjalen efter utskrift?

Har testat att rita i roomsketcher och där drar man ju linjer efter antal meter. Ex drar jag linjerna så jag får en rektangel exvis 8x18 meter. Hur gör jag så den sen skrivs ut så att den blir 8x18cm på pappret??

Har googlat och sökt, testat med både Adobe och paint och diverse olika inställningar i skrivaren. Blir inte bra.

Hur vet man vad roomsketcher ketcher ritar i för skala?

Laddar upp bilder både från print och roomsketcher. Har även ritat för hand med linjal, scannat in och sen fyllt i text i paint.
 
  • En vit villa med altan, blommor i krukor och en carport under ett svart tak. Grönska och blå himmel syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt hus med svart tak, omgivet av en stor veranda och en grön gräsmatta. Solsken och några planteringar på altanen. En bil syns på grusuppfarten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit carport med sadeltak gjord av mörkblå takpannor, med cyklar och leksaker under taket och grönska, träd samt ett stängsel i bakgrunden under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit carport med dörr och två fönster som ska byggas om till sovrum, sett från gårdsplan med grus och grön gräsmatta i en trädgård med stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskriven planritning med måtten 18,19 m och 8,30 m, och texten "NYTILLKOMMEN BTA: 18,1 m2". En genomskinlig linjal från Staples ligger ovanpå pappret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av carport som ska bli sovrum med måttangivelser, placerad på skrivbord med genomskinlig linjal som mäter ritningens skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygglovsritning med angivna mått för carport som ska omvandlas till sovrum, med en tangentbordshörna synlig på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över tillbyggnad för omvandling av carport till sovrum, med skalangivelser och mått för olika sektioner, inkl. tillbyggnad och ny planritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadritning av byggnad med måtten 18,19 m längd och 2,90 m höjd, inklusive tillbyggnad och takhöjd på 2,40 m. Skala 1:17. Norrpil och skala visas nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sektionsritning av en tillbyggnad visar ett rum med 2,4 meter takhöjd och en yta på 8,30 meter på längden. Ritningen inkluderar också en dörr och mätningar i skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
priinseen priinseen skrev:
Hej gänget,

Hoppas jag kan formulera mig så att folk förstår. Jag vill göra lite ritningar till mitt bygglov. Det är idag en carport som vi vill bygga in så att det istället blir ett sovrum. Jag bifogar två bilder så ni ser vad jag menar.

Nu till frågan, vad lyckas jag inte få rätt skala när jag väl skriver ut pappret med ritningen? 18m på ritningen blir inte 18cm på linjalen efter utskrift?

Har testat att rita i roomsketcher och där drar man ju linjer efter antal meter. Ex drar jag linjerna så jag får en rektangel exvis 8x18 meter. Hur gör jag så den sen skrivs ut så att den blir 8x18cm på pappret??

Har googlat och sökt, testat med både Adobe och paint och diverse olika inställningar i skrivaren. Blir inte bra.

Hur vet man vad roomsketcher ketcher ritar i för skala?

Laddar upp bilder både från print och roomsketcher. Har även ritat för hand med linjal, scannat in och sen fyllt i text i paint.
Det var många år sen jag behövde skicka in sådant dsom papper, men då labbade jag med skrivarinställningarna tills det blev rätt bara: Valde "manual scaling" och fick sen labba lite och prova mig fram. Så provaatt sätt skalningen på tex 112% (18 cm blir ju 16 på din ritning nu) och se om det hjälper
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det var många år sen jag behövde skicka in sådant dsom papper, men då labbade jag med skrivarinställningarna tills det blev rätt bara: Valde "manual scaling" och fick sen labba lite och prova mig fram. Så provaatt sätt skalningen på tex 112% (18 cm blir ju 16 på din ritning nu) och se om det hjälper
Tack för svar. Nej det är inget krav på att skicka in det i pappersform utan jag kommer mejla dem. Har jag tänkt fel då? Ska jag mejla dem så som dem blir i programmet bara och inte bry mig om ifall de blir fel skala vid en utskrift?

Den vill ju att skalan ska framgå på ritningen.

Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.