Hej! har i Uppsala trakten blivit med nybyggt åretrunt "fritidshus" på 133kvm som kör med vattenburen golvvärme och frånluftsvärme NIBE F730.
Huset används frekvent under sommaren och planen är att under höst/vinter/vår vara där varannan helg (torsdag-söndag)

För att spara energi vill jag gärna sänka värmen då vi inte är där, men min fråga är om det lönar sig i och med att det tar tid att återställa värmen med golvvärme

Någon som räknat på besparingen och hur har man då gått tillväga?
 
Du kan inte köra för kallt inne, då funkar den bara på el, den behlver vörme för att göra värme med kompressorn
 
Minst 19 grader innomhus, annars kommer det bli dyrare, under 18 går inte kompressorn och pannan går bara på el tillsats (egen erfarenhet finns, och det blev dyrt)
Höj ett dygn eller 2 innan ni ska vara där.
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Tack, så tipset är att sänka till 19 grader och sen höja till 21 några dagar innan ankomst?
Hur gör ni detta, via appen som kräver abonnemang hos NIBE?
 
Jag tror att det enda vettiga tipset är att köpa en luft-luft-värmepump med fjärrstyrning och som klarar att gå ner i temp

Frånluft är helt fel val i ett fritidshus

Hela idén med frånluft är att ta tillvara på värme från kök, maskiner och människor. När det står tomt är det på sin höjd lite solinstrålning som värmer

Osäker på vad som krävs för abonnemang med ny "Nibe Uplink",
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Håller med, vettigare med llvp och elberedare i fritidshus
 
håller med om att det inte är optimalt, men tyvärr var det inte jag som installerade lösningen och jag ser det inte som lönsamt att byta ut.
 
Bara köra 20 grader konstant, så funkar det.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.