Hej!
Blev precis medlem här då jag inte vet hur vi ska tänka kring köp av sommarhus. Vi har ett dyrt boende i Sthlm och har en budget på ca 500’. Har finkammat Hemnet efter sommarhus i den prisklassen och det är stora fel som behöver åtgärdas snabbt på nästan alla hus. Eller problemet är att vi inte riktigt vet hur akuta sakerna är. Nästan alla hus har någon form av mibrobiell påväxt och taken är rätt dåliga. Golvbrunnar är felbyggda etc.
Nu har vi sett ett hus från 1880 som är fint. Vågar man ens tänka tanken att köpa ett hus från 1880? Det är renoverat invändigt och tillbyggt 1920 och 1950.
Vi kan inte börja totalrenovera ett sommarhus första året. Även om vi besiktigar huset så vet vi inte hur akuta sakerna är.
Önskar tips hur vi ska tänka. Är vi för nojiga?
Tack på förhand!
 
Redigerat:
Om ni har ett ”dyrt boende” i Stockholm och bara 500k i budget är nog bästa rådet att inte köpa ett sommarhus.

Hyr ett sommarhus några veckor på sommaren, gärna på olika platser så ni kan hitta ett område ni trivs i, och avvakta med att köpa nåt till dess att det finns ekonomiskt utrymme att köpa nåt ni verkligen gillar i rätt område för er.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input, vi vill inte ha för höga kostnader direkt (därav frågan om akut renovering) men vi har däremot höga löner. Vi har tänkt minska vårt resande avsevärt. Och det är just resande vi har lagt våra pengar på det senaste åren. Men det är slut med det nu 😃
 
S Sommarhuset74 skrev:
Nästan alla hus har någon form av mibrobiell påväxt och taken är rätt dåliga.
mibrobiell påväxt, är något som står i nästan alla besiktningsprotokoll. Det kan vara allvarligt, men oftast är det inget problem. Det finns ofta på insidan av yttertaket, synligt från vinden, eller i en krypgrund.

Men hur man som oerfaren lekman skall kunna avgöra om det är allvarligt är jättesvårt att säga. Men om taket/grunden har funnits där i 30 - 100 år, och det nu finns ytliga missfärgningar så skulle inte jag oroa mig. Men ser man ren röta (mjukt murket trä), eller synlig svamppåväxt (alltså svampkroppar, inte bara missfärgning), så skulle jag förutsätta att det är ett problem. Hur allvarligt problem är dock en annan sak.

Och oerhört viktigt är att använda näsan. Luktar det unket, stuglukt, så bör man bli vaksam. Precis som att man bör bli misstänksam om det vid visningen luktar starkt av nymålad färg, parfym (tappade parfymflaska i badrummet precis före visningen, försökte en mäklare med när vi tittade på fritidshus), nybakade bullar osv, som kan dölja dålig lukt.

Om taket är gammalt, skulle jag inte heller bli jätteorolig över. Men undersök att det inte verkar läcka redan innan ni köpt. Men ett enplans fritidshus med låg lutning på taket (typiskt för många fritidshus), är relativt enkelt att byta tak på själv. En besiktningsman kommer att skriva ngt i stil med "taket äldre" som en risk om det inte är typ helt nytt.

Vi köpte fritidshus för några år sedan med äldre tak. Bytte det i samband med att vi byggde ut (ville inte få olika färg på utbyggnaden, och det bef. taket var drygt 50 år). Det var egentligen inget fel på det bef. taket. Det skulle säkert ha fungerat i 20 - 30 år till. Det var inkl. nya delen ca 100 kvm tak, matarial kostnad ca 20 000. Av det var ca 1/3 för nya delen, som vi skulle fått betala oavsett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommarhuset74
  • Laddar…
Jag är också lite tveksam till den budget du anger. För 500 000, i någorlunda närhet till Stockholm, så får man väldigt lite. Alternativt ett rivningsobjekt i dåligt läge.

En fara med köp i alltför dåligt/billigt läge, är att alla renoveringar man gör blir en förlustaffär. Renoverar du för 500 000, så ökar husets värde med kanske 100 000. Det kan i sin tur göra att det är omöjligt att låna till större renoveringar.

Om vi antar att ni har skapliga inkomster, och möjlighet att dra ned på kostnader. Så skulle jag nog satsa på att försöka spara till mer kontantinsats. Och kanske lägga in uthyrningsintäkter i budgeten, för att göra nya lånekostnader mindre läskiga. Och kanske sikta på köp i prisklassen 1 - 1,5 milj. Där då det högre priset framförallt är kopplat till bättre läge.

Fast det är klart om nuvarande boende gör att ni redan har slagit i taket för lån, och behöver finansiera fritidshuset helt kontant, så blir det tufft.
 
  • Gilla
Sommarhuset74
  • Laddar…
Hej!
Tack för återkoppling!
Tittar även i Värmland vilket är betydligt längre från Stockholm och där går man mer för pengarna 🤗
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.